Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eugenia
Eugenia i Strömstad 1872
Eugenia i Strömstad 1872
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svenska Postverkets Fartyg och Sjöpostförbindelser, 1933, S361-364
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S223
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S80-81, 100

* Post- och Inrikes Tidningar 1857-01-03
* Post- och Inrikes Tidningar 1857-04-02
* Aftonbladet 1858-04-20
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1859-09-26
* Aftonbladet 1859-09-27
* Aftonbladet 1859-10-04
* Aftonbladet 1864-12-13
* Nya Dagligt Allehanda 1865-09-04
* Dagens Nyheter 1865-09-05
* Aftonbladet 1867-07-06
* Dagens Nyheter 1867-07-08
* Nya Dagligt Allehanda 1867-07-08
* Aftonbladet 1867-10-03
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1868-02-24
* Dagens Nyheter 1868-02-26
* Göteborgsposten 1868-03-07
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1868-03-20
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1868-04-07
* Göteborgsposten 1868-05-12
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1869-05-25
* Göteborgsposten 1869-07-19
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1872-08-27
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1875-02-16
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1876-03-03
* Göteborgsposten 1876-03-04
* Helsingfors Dagblad 1876-03-27
* Helsingfors Dagblad 1876-05-18
* Wiborgs Tidning 1877-09-08
* Helsingfors Dagblad 1877-09-10
* Dagens Nyheter (FI) 1878-02-20
* Helsingfors Dagblad 1878-04-01
* Finlanda Allmänna Tidning 1878-04-10
* Helsingfors Dagblad 1878-04-10
* Morgonbladet 1878-04-15
* Finlands Allmänna Tidning 1878-06-27
* Finlands Allmänna Tidning 1878-08-14
* Morgonbladet 1878-09-19
* Helsingfors Dagblad 1878-11-09
* Helsingfors Dagblad 1879-04-24
* Helsingfors Dagblad 1880-04-15
  Byggd 1856
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 54
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 43,20 meter -
  Största bredd 9,97 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1855-08-20 Kontrakt skrivs Motala Werkstads Bolag och Kungl. General Poststyrelsen om byggandet av ett hjulångfartyg.
  1856-11 Levererad av Motala Warf som Eugenia till Kungl. General Poststyrelsen, Stockholm. Byggnadskostnad 136.000 rdr rmt.
  1857-04-14 Insatt i trafik på traden Ystad - Stralsund.
  1858-04-10 Kolliderar ca. kl. 12.00 med en tysk slup utanför Bornholm. Slupen, som är på väg från Reval (Tallinn) mot Lübeck med spannmål, sjunker ganska omgående men besättningen lyckas rädda sig ombord på Eugenia.
  1859-09-17 Vid färd från Ystad mot Stalsund går hjulaxeln av. Fartyget kan ta sig till Stralsund med hjälp av segel. Ersätts av under reparationen av postångfartyget Polhem. Åter i trafik 28 september.
  1864 Reservfartyg på traderna Ystad - Warnemünde och Malmö - Lübeck.
  1865-09 Såld till grosshandlare Anton Wilhelm Frestadius, Stockholm för 21.500 rdr rmt. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Ny ångmaskin och nya skovelhjul installeras.
  1867-07-08 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmskajen) - Östanå - Furusund - Norrtälje.
  1867-10-07 Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Köping i anslutning till den nyöppnade järnvägen mellan Köping och Hult.
  1868-02-19 Såld till Strömstads Ångbåts AB, Strömstad för 75.000 rdr rmt.
  1868-05-14 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Kyrkesund - Mollösund - Gullholmen - Lysekil - Tången - Fjällbacka - Grebbestad - Strömstad - Fredrikshald.
  1872-08 Traden förlängs till Kristiania (Oslo).
  1874 Ny ångpanna installeras vid Lindholmens Varv, Göteborg.
  1876-02 Såld till Lauritz Georg Baarsen, Göteborg.
  1876-02 Såld till Kotka Ångfartygs AB, Kotka, Finland och omdöpt till Kotka.
  1876-05-19 Insatt i trafik på traden Helsingfors - Loviisa - Kotka - Fredrikshamn - Wiborg.
  1877-09-07 Kolliderar med ångfartyget Jakobstad vid Onas port utanför Borgå vid färd från Helsingfors mot Wiborg. Jakobstad kör med full fart förbi Kotka och i det smala sundet kör man emot Kotkas ena hjulhus och flera av "ekrarna" går sönder. Kotka fortsättaer till Loviisa för att lossa lasten och kör sedan tillbaka till Helsingfors för reparation. Åter i trafik några dagar senare.
  1878-02 Upplagd på grund av ekonomiska problem.
  1878-04-04 Såld till handlare Max Südel, sågförvaltare G.A. Andersin, apotekare Hjalmar Grahn och handlare Moritz Block, Kotka för 35.000 FIM. Trafik på traden Helsingfors - Loviisa - Kotka.
  1878-06 Ägarna bildar Kotka Ångfartygs AB, Kotka.
  1878-08-11 Upplagd på grund av dålig lönsamhet.
  1878-09-22 Åter i trafik på traden Helsingfors - Loviisa - Kotka.
  1878-11-14 Avgår från Helsingfors för sista gången före vinteruppläggningen. Kommer aldrig mer i trafik. Upplagd i Kotka.
  1880-05-10 Såld på offentlig auktion.
Tillbaka till Strömstads Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.