Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Södern
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-05-30 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2017-06-12 PN

* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S257

* Dagens Nyheter 1867-06-20
* Norrköpings Tidningar 1867-06-27
* Norrköpings Tidningar 1867-07-25
* Norrköpings Tidningar 1867-07-27
* Dagens Nyheter 1867-07-29
* Barometern 1881-02-14
* Norrköpings Tidningar 1882-02-27
* Dagens Nyheter 1888-01-24
* Göteborgs Handels- ch Sjöfarts-Tidning 1888-01-25
* Göteborgsposten 1892-03-19
* Göteborgs Handels- ch Sjöfarts-Tidning 1893-12-16

* www.skipet.no, Norske skipsforlis i 1948
  Byggd 1867
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 126
  Registernr 189
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HRLF, senare norsk signal LESW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,60 meter 35,00 meter
  Största bredd 6,67 meter 6,67 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 156/84 201/118
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Wichmann
  Effekt - 170 hk, 125 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867-07-26 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Södern till Ångbåtsbolaget Södern, Norrköping. Vid prov- och besiktningsturen på Bråviken gör fartyget 9 knop.
  1867-07-31 Insatt i trafik på traden Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Mönsterås - Borgholm - Kalmar.
  1868-04 En styrhytt monteras under vinteruppläggningen i Västervik.
  1882 Lämnad till Motala Mekaniska Werkstads AB som delbetalning för nya ångfartyget Södern. Omdöpt till Motala Verkstad. Ombyggd till lastfartyg. Nya mått 31,30 x 6,51 meter. Nytt tonnage 157/99. Transportfartyg för verkstaden.
  1888-01 Såld till Transport AB Motala, Motala. Trafik som lastfartyg mellan Vättern och Göteborg samt transport för Motala Mekaniska Werkstads AB.
  1888 Ny ångmaskin installeras vid Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala.
  1893-12-18 Såld till D/S A/S Rutland (H.M. Iversen), Kristiania (Oslo), Norge och omdöpt till Rutland. Lastfartyg på Oslofjorden.
  1899 Ny hemort Moss.
  1902 Såld till Jens Chr. Olsen, Moss.
  1916 Förlängd vid Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand. Nya mått 35,00 x 6,67 meter. Nytt tonnage 211/121.
  1924 Såld till D/S A/S Rutland (Joh. P. Mathisen), Oslo.
  1940 Motoriserad vid M. Haldorsen & Søn, Rubbestadneset med en Wichmann, 170 hk, 125 kW. Nytt tonnage 201/118
  1948-05-14 Grundstöter och blir vrak utanför Tjønø vid färd från Oslo mot Bergen. Inga personer omkommer vid incidenten.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Södern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.