Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta
Göta
Göta
Foto: Okänd. Från Gert Leanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31
* Svensk Kustsjöfart, 1996, S93-94, 227
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S98
* Sveriges Skeppslista 1908, S64
* Sveriges Skeppslista 1910, S64
* Sveriges Skeppslista 1911, S62
* Sveriges Skeppslista 1913, S66
* Sveriges Skeppslista 1921, S68
* Sveriges Skeppslista 1929, S88
  Byggd 1877
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 269
  Registernr 696
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBVN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,10 meter 32,10 meter
  Största bredd 6,92 meter 6,96 meter
  Djupgående - 4,00 meter
  Brt/Nrt 246/187 266/175
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 180 hk, 132 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877-05 Levererad av Motala Warf som Göta till Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1892 Ny ångpanna och delvis ny ångmaskin installeras.
  1895-06-01 Ommätt. Nya mått 32,10 x 6,96 meter. Nytt tonnage 245/181.
  1887 Ångbåtsbolaget Norden ombildas till Rederi AB Norden, Norrköping.
  1916-04-27 Ommätt. Nytt tonnage 266/175.
  1917 Ombyggd till lastfartyg vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1929-12-30 Grundstöter nära Stenskärs fyr mellan Mörkö och Lisö, öster om Trosa och sjunker till 24 meters djup vid färd från Norrköping mot Södertälje med 10 man och två kvinnor ombord. Besättningen räddar sid med hjälp av livbåtarna. Försök att bärga fartyget görs av bärgningsångaren Frithiof men de får till slut ge upp.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Norden
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.