Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anders Fryxell
Anders Fryxell i Torsby 1899
Anders Fryxell i Torsby 1899
Foto: August Pehrsson. Från Håkan Larssons samling.
  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 93
  Registernr 1457
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HCJQ, senare JCTM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,70 meter 25,79 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,40 meter
  Djupgående 1,78 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - 67/46
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 112 hk, 82 kW
  Toppfart - 9,5 knop
  Kapacitet 125 passagerare -
  Historik
  1861-09 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Anders Fryxell till Ångfartygsbolaget för Frykensjöarna, Torsby. Fraktas i delar till Fryksta där fartyget monteras ihop.
  1861-10 Premiärtur på Fryken.
  1871 Ny ångmaskin installerad.
  1874 Såld till J Wålstedt, Torsby.
  1878 Såld till Ångbåtsbolaget Fryksdalen, Fryksände.
  1879 Ångbåtsbolaget Fryksdalen ombildas till aktiebolag med namnet Ångbåts AB Fryksdalen, Fryksände.
  1887 Ombyggd.
  1893-06-16 Ommätt. Nya mått 25,79 x 4,40 meter. Nytt tonnage 67/46.
  1905-05 Utbjuds till salu vid en auktion. Inget godtagbart bud kommer in så rederiet fraktar istället ner båten till Karlstad med järnväg. Läggs upp.
  1910-07-05 Intyg om att fartyget är upphugget.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Fryksdalen
Tillbaka till Ångbåts AB Fryksdalen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.