Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 1
Nestor i Värtahamnen, Stockholm 1970-10-24
Nestor i Värtahamnen, Stockholm 1970-10-24
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 24/1973, S26
  Byggd 1867
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 128
  Registernr 3556
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLBG, senare SGNL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 22,85 meter 23,41 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,86 meter
  Djupgående 1,58 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 78/61 80/0
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Deutz
  Effekt 80 hk, 59 kW 585 hk, 430 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866-01-20 Beställd av Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund. Kontrakterad byggnadskostnad 30.000 rdr.
  1867-05-29 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 1 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar.
  1867-06-04 Insatt i trafik på traden Kalmar - Färjestaden.
  1887-12 Såld till Johan Edvard Bergström, J.E. Willman, Edvard Montgomery, Sunne och omdöpt till Victoria. Trafik på Fryken, traden Fryksta - Sunne - Torsby.
  1888 Övergår till Ångbåts AB Victoria, Rottneros.
  1890 Ombyggd.
  1894 Ny ångmaskin på 144 hk, 106 kW och ny ångpanna installeras.
  1907 Ombyggd i ägarnas egen docka på västra älvbrinken, Sunne. Bland annat byggs aktern in.
  1917 Såld till Bogserings AB Viktoria, Gudmundrå och döpt till Viktoria. Ombyggd till bogserbåt vid Hernösands Werkstad & Warfs AB, Härnösand.
  1918-05-08 Ommätt i Härnösand. Nya mått 23,59 x 4,70 x 2,37 meter. Nytt tonnage 67 brt, 12 nrt.
  1920 Såld till Mo & Domsjö AB, Husum för 53.000 kr och omdöpt till Husum. Används mest som timmerbogserare.
  1925-12-04 Ommätt i Umeå. Nya mått 24,45 x 4,86 x 2,59 meter. Nytt tonnage 67 brt, 5 nrt.
  1934-10 Såld till pr/ Carl Wilhelm Grundel, Stockholm för 6.000 kr och omdöpt till Nestor.
  1935-11-29 Såld på exekutiv auktion till Manne Yngve Natanael Rönnbäck, Kalix för 4.400 kr. Används som timmerbogserare längs svenska kusten och från Finska viken till Sverige.
  1951 Överförd till Bröderna Rönnbäcks Rederi AB, Kalix sedan deras far och fartygets ägare Manne Rönnbäck avlidit. Ombyggd. Motoriserad med en Skandia diesel, 300 hk, 220 kW.
  1960 Ny huvudmaskin, av fabrikat Deutz, 585 hk, 430 kW, installeras.
  1973 Såld till Karl Erik Söderholm, Seskarö för 190.000 SEK och omdöpt till Ane. Fortsatt trafik som timmerbogserare.
  1981 Såld till KB Erikssons Sjötransporter, Ramvik.
  1982-12-27 Springer läck och sjunker kl. 20.30 till 50 meters djup i Hudiksvalls yttre skärgård under bogsering av bogserbåten David. Fartyget är vid olyckstillfället på väg till Stockholm för att säljas. Med i samma släp finns även Sundsvallsbåten Fagervik.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Karl Erik Söderholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.