Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

John Schwartz
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S233
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S115
* Med ångbåt från Helsingborg, 1982, S39, 41, 42, 45, 95, 97, 137, 176
* Båtologen 2/2002, S75-86
  Byggd 1854
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 45
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HBDR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 38,87 meter -
  Största bredd 5,69 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 132/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1854 Levererad av Motala Warf som John Schwartz till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping.
  1862 Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping byter namn till Ångfartygsbolaget Norrköping, Norrköping.
  1867? Såld till Landskrona Ångfartygsbolag, Landskrona. Trafik på traden Landskrona - Köpenhamn.
  1870-01-01 Såld till nybildade rederiet De Förenade Öresundska Ångbåtsbolagen, Malmö.
  1874-04-01 Såld till De Forenede Dampskibs-Selskab, Köpenhamn, Danmark.
  1875 Ombyggd vid Lindholmens Varv, Göteborg. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1882-08-07 Såld till Motala Verkstad.
  1883 Skrotad.
Tillbaka till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.