Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S244
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S246
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S115, 126
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 2, S117
* Båtologen 2/2002, S75-86
  Byggd 1844
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 6
  Registernr 1397
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt -/24 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1844 Levererad av Motala Warf som Norrköping till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping.
  1850 Används som bogserbåt.
  1859 Ombyggd till bogserbåt vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm och omdöpt till Sandhamn. Får nu ett skrov i järn.
  1865 Såld till Ångermanlands Ångfartygs Bolag, Härnösand och omdöpt till Angur.
  1868 Såld till Bogseringsbolaget Angur, Härnösand. Ombyggd.
  1877 Bogseringsbolaget Angur ombildas till Ångbåts AB Angur, Härnösand.
  1885-04-01 Såld på offentlig auktion till JF Åkerman, Härnösand.
  1889 Sjunker vid kajen under vintern. Bärgas.
  1889 Såld till Töre AB, Karlsborg.
  1889-11-03 Såld till Wilhelm Bengstelius och Ernst Fürtenbach, Luleå.
  1900 Avförs från fartygsregistret som underdräktig.
Tillbaka till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.