Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arboga
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1850
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 26
  Registernr 4532
  Fartygstyp Hjulångare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JPRL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 37,50 meter -
  Största bredd 4,50 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1847-12 Beställd av Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag för leverans i juli 1849. Beräknad byggnadskostnad 50.500 rdr banco.
  1850 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Arboga till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag, Arboga.
  1857-08-29 Avgår kl. 04.00 från Stockholm mot Arboga inför invigningen av järnvägen mellan Örebro och Arboga. Med på fartyget är kronprins Carl och hans bror, blivande kung Oscar II. Ankomst till Arboga vid 12-tiden. Återresa från Arboga kl. 18.00 med ankomst till Stockholm kl. 02.00.
  1861 Döps om till Arboga N:o 2 när Arboga N:o 1 levereras.
  1863-04-23 Grundstöter vid Rödko utanför Arbogaåns mynning vid en resa från Arboga mot Stockholm. Kaptenen, som precis hade lagt ut kursen mot Stockholm, lämnar för en stund kommanderbryggan och lämnar över ansvaget till rorgängaren. Rorgängaren observerar något i vattnet som liknar en sten och girar kraftigt varvid fartyget grundstöter. Det rorgängaren observerade i vattnet visade sig senare vara en stock. Fartyget dras senare loss av bogserbåten s/s Arboga Ström med hjälp av s/s Arboga N:o 1 och fortsätter sin resa mot Stockholm. Vid inspektion på slipen vid Långholmen i Stockholm visar det sig att fartyget inte fick några större skador.
  1869-04-28 Vid passering av sundet vid Stora Essingen på resan från Stockholm kör man förbi den däckade storbåten s/s Herman, lastad med 930 tunnor stenkol för Eskilstuna gasverks räkning. Vågorna efter fartyget gör att s/s Herman går på grund och sjunker.
  1871-04-28 Såld till oljebruket i Södertälje för 10.000 rdr rmt och ombyggd till pråm.
  1882 Ombyggd och döpt till TB 82 Arboga.
  1908-02-07 Såld till köpman Karl Egil Nikolaus Unander-Scharin, Umeå och omdöpt till Storuman.
  1918-01-16 Såld till AB Stannum, Stockholm.
  1918-01-21 Såld till Lavéns Kolimport AB, Stockholm och omdöpt till Lavéns 117.
  1920 Skrotad.
Tillbaka till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.