Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arboga
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1850
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 26
  Registernr 4532
  Fartygstyp Hjulångare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JPRL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 37,50 meter -
  Största bredd 4,50 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1847-12 Beställd av Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag för leverans i juli 1849. Beräknad byggnadskostnad 50.500 rdr banco.
  1850 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Arboga till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag, Arboga.
  1857-08-29 Avgår kl. 04.00 från Stockholm mot Arboga inför invigningen av järnvägen mellan Örebro och Arboga. Med på fartyget är kronprins Carl och hans bror, blivande kung Oscar II. Ankomst till Arboga vid 12-tiden. Återresa från Arboga kl. 18.00 med ankomst till Stockholm kl. 02.00.
  1861 Döps om till Arboga N:o 2 när Arboga N:o 1 levereras.
  1863-04-23 Grundstöter vid Rödko utanför Arbogaåns mynning vid en resa från Arboga mot Stockholm. Kaptenen, som precis hade lagt ut kursen mot Stockholm, lämnar för en stund kommanderbryggan och lämnar över ansvaget till rorgängaren. Rorgängaren observerar något i vattnet som liknar en sten och girar kraftigt varvid fartyget grundstöter. Det rorgängaren observerade i vattnet visade sig senare vara en stock. Fartyget dras senare loss av bogserbåten s/s Arboga Ström med hjälp av s/s Arboga N:o 1 och fortsätter sin resa mot Stockholm. Vid inspektion på slipen vid Långholmen i Stockholm visar det sig att fartyget inte fick några större skador.
  1869-04-28 Vid passering av sundet vid Stora Essingen på resan från Stockholm kör man förbi den däckade storbåten s/s Herman, lastad med 930 tunnor stenkol för Eskilstuna gasverks räkning. Vågorna efter fartyget gör att s/s Herman går på grund och sjunker.
  1871-04-28 Såld till oljebruket i Södertälje för 10.000 rdr rmt och ombyggd till pråm.
  1882 Ombyggd och döpt till TB 82 Arboga.
  1908-02-07 Såld till köpman Karl Egil Nikolaus Unander-Scharin, Umeå och omdöpt till Storuman.
  1918-01-16 Såld till AB Stannum, Stockholm.
  1918-01-21 Såld till Lavéns Kolimport AB, Stockholm och omdöpt till Lavéns 117.
  1920 Skrotad.
Tillbaka till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.