Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örebro I
India vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2014-04-14
India vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2014-04-14
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 25-26/1973, S28
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
  Byggd 1888
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 380
  Registernr 2283
  Fartygstyp Ångfartyg, numera pråm
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JFGK, numera SEMF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,72 meter -
  Största bredd 6,24 meter -
  Djupgående 2,21 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Örebro I till Örebro Nya Rederi AB, Örebro. Trafik på traden Örebro - Stockholm.
  1888-09-24 Inviger den nyanlagda Örebro kanal genom att gå upp genom slussen i Skebäck.
  1925 Örebro Nya Rederi AB köps av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm som då byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
  1933 Grundstöter vid Slagsta holmar. Norrköpingsångaren Montanus kommer snabbt till platsen och lägger sig bredvid för att fartyget inte ska kantra. Inga allvarliga skador på skrovet.
  1934 Såld till det nybildade Örebro Rederi AB, Örebro.
  1949-12 Kantrar vid Skebäcks varv i Örebro under vinteruppläggningen. Skadorna blir omfattande och fartyget säljs för 6 000 kr av försäkringsbolaget. Transporteras till Ideals varv i Stockholm och skärs ner till sandpråm. Döps till Arne I.
  1909 Överlåten till Ångfartygs AB Ådalen, Skellefteå. Trafik på traden Piteå - Brännfors - Yttersfors - Furögrund - Ursviken - Skelleftehamn - Skellefteå.
  ? Såld till Arne Avelin Bogserbåts AB, Lidingö.
  1973 Såld till Gunnar Ljungh, Stockholm för 3.000 SEK.
  1973 Såld till Märta Lindgren, Johanneshov för 6.000 SEK.
  1978 Såld till H Wallin, Stockholm.
  1978 Såld till H Helin, Stockholm och omdöpt till Byggis.
  1987 Såld till Möller Marin & Energi Konsult AB, Stockholm för 212.000 SEK.
  1987 Såld till Ingvar Lindqvist Marin-Teknik, Stockholm för 140.000 SEK och omdöpt till Örebro I.
  1992 Såld till V Lindqvist, Stockholm för 63 000 kr.
  1999 Såld till Hasse Möller, Stockholm.
  1999 Såld till Björn Lövgren, Stockholm (Palma de Mallorca) och omdöpt till India.
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Örebro Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.