Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tor II
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Öckerö i Göteborgs skärgård 1976-07-26
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 19, mars 1972, S311
* Ångbåten 37, dec 1976, S6-8
* Svensk Sjöfarts Tidning 32/1970, S32
* Sveriges Skeppslista 1951, S114
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S150
* Sveriges Skeppslista 1963, S144
* Sveriges Skeppslista 1965, S140
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1971, S120
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1980, S94
* Sveriges Skeppslista 1981, S102
  Byggd 1904
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 426
  Registernr 4281
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JNSF, senare SEHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,75 meter 25,37 meter
  Största bredd 5,86 meter 5,77 meter
  Djupgående 2,55 meter 3,30 meter
  Brt/Nrt 152/99 70/18
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 260 hk, 191 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 338 pasagerare -
  Historik
  1903-12-10 Beställd av Rederi AB Stockholm - Wermdö.
  1904 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Tor II till Rederi AB Stockholm - Wermdö. Trafik på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1907 Ombyggd till isgående.
  1912 Ombyggd. Får akterdäcket inbyggt.
  1919-12 Såld till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö och omdöpt till Färingsö.
  1921-06-27 Ångbåts AB Nya Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1925 Ombyggd med nytt akterskepp samt inbyggda trimtankar vid för och akter.
  1935-06-22 Uthyrd till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö.
  1935-09-30 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 45 000 kr.
  1935-10-02 Omdöpt till Öckerö.
  1960 Ombyggd till lastbåt. Motoriseras med en 2-cyl Bolinder tändkulemotor på 160 hk, 118 kW och förkortas sex meter till 25,37 meter. En fiskebåtsstyrhytt och ett vindskydd akterut monteras. Godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1970-04 Såld till Rederi AB Carlsvik, Göteborg för 70.000 SEK. Fortsatt godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1971 Ombyggd. Ny motor, av fabrikat Volvo Penta på 200 hk, 147 kW, installeras. Styrhytten från 1960 bys ut mot en annan begagnad större hytt som tidigare suttit på undersökningsfartyget Eystrasalt.
  1982-04 Såld till HB Maritime, R Ljungsvik & Co, Göteborg för 25.000 kr. Fortsatt godstrafik i Göteborgs skärgård.
  1983-01-22 Grundstöter vid Plankorna utanför Saltholmen. Polisen misstänker fylleri och fartyget beläggs med nyttjandeförbud och läggs upp.
  1986 Såld till Öckerö Marin AB, Öckerö för 33.000 kr för skrotning.
  1986 Skrotad.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.