Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kolga
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 2/2003, S9
* Alla våra Ångslupar, 1994, S123
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 188
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 14,03 meter -
  Största bredd 3,11 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
  Historik
  1872 Beställd av Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping för leverans våren 1873.
  1874-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kolga till Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping. Leveransen uppskjuten till våren 1874 på rederiets begäran. Trafik vardagar på traden Norrköping - Händelsö och söndagar på traden Norrköping - Brädudden.
  1886-07 Såld till kapten Fritz Hedborg, kommissionär Oscar Strindberg och bankkamrer Thure Engströmer, Sollefteå och omdöpt till Anna. Trafik på traden Sollefteå - Ed.
  1893 Eldhärjas vid Engströmers verkstad, Sollefteå. Repareras.
  1901 Såld till bröderna Ramström, Nora och omdöpt till Svea. Trafik på traden Nora - Härnösand.
  1908-10-21 Kolliderar utanför Brunne med Helsingborgsångaren Njord och sjunker. Bärgas några dagar senare och repareras.
  1918 Upprustad vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Härnösand.
  1925 ca. Sjunker i Snättsundet vid Norra Hemsön i en nordvästlig storm.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Näcken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.