Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örn
Örn i Göta kanal
Örn i Göta kanal
Foto: Okänd. Från Willy Forsströms samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 108
  Registernr 2435
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFLQ
  Systerfartyg Svan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,66 meter -
  Största bredd 5,34 meter -
  Djupgående 2,08 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863-03-31 Beställd.
  1863-10-01 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Örn till Ångbåtsbolaget Wettern, Vadstena. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö - Hästholmen - Hjo - Vadstena - Askersund.
  1866 Uthyrd. Trafik på traden Göteborg - Uddevalla.
  1867 Åter i trafik på Vättern.
  1873 Ny ångmaskin installeras.
  1884 Ombyggd och moderniserad.
  1895-02-26 Såld på offentlig auktion till handlaren John Anderson, Motala för 7.500 kr. Överlåts till AB Motala Expressångare, Motala. Ska trafikera traden Motala - Karlsborg men eftersom rederiets nya båt "Motala Express" blir försenad får Örn istället trafikera traden Motala - Jönköping.
  1895-08-25 Insatt på traden Motala - Karlsborg efter att "Motala Express" levererats.
  1895-10-25 Får läckor i skrovet och börjar sjunka.
  1897 Upprustad vid Motala Verkstad, Motala. Stora plåtbyten. Ny ångmskin installeras.
  1901-04-01 Såld till Naphta-produktionsbolaget Bröderna Nobel, S:t Petersburg, Ryssland för 30.000 kr och omdöpt till Est. Trafik på Kaspiska havet.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wettern
Tillbaka till AB Motala Expressångare
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.