Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polstjernan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-11 PN
* Båtologen 3/1979, S157-158
* Båtologen 6/1980, S298-299
* Länspumpen 2/1994, Reg
* Länspumpen 3/1996, S4-5
* Länspumpen 3/1999, S23-33
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S192
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 106
  Registernr 3472
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,97 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 48/16 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Polstjernan till Venerns Seglationsstyrelse, Åmål. Lotsångare på Vänern.
  1883 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1890-06 Såld till Karlstad. Lustresor i norra Vänern.
  1895 Såld till kapten Nils Gustaf Zetterberg, Visingsö. Trafik i södra Vättern.
  1897-06 Såld till pr/Friden Olofsson, Lemunda, Motala. Insatt i trafik på traden Motala - Vadstena - Lemunda - Näs - Kavelbäck - Medevi - Råå - Apelvik - Hammar - Åmmeberg - Askersund.
  1899 Ombyggd och förbyggd. Passagerarcertifikat för 90 passagerare. Vid resor i trängre farvatten 120 passagerare.
  1901 Såld till AB Lemunda Sandstensbrott, Lemunda, Motala.
  1906-04-14 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1907-05-02 Såld till Ernest Gustaf Pettersson Munk, Västerås.
  1915 Såld till Westerås Tegel- & Murbruks AB, Västerås.
  192? Motoriserad.
  1923 Såld till pr/Johan Frithif Ankarholm, Stockholm och omdöpt till Alba.
  1924-10-04 Brand uppstår i maskinrummet vid färd på Granfjärden, Västerås. Man får bogserhjälp in till Västerås och under tiden lyckas besättningen själva släcka elden. All träinredning från midskepps och akterut förstörs. Orsaken till branden tros vara att en fotogenlampa i maskinrummet exploderat.
  1925-08-05 Såld till Ideals Svetsningsverkstad, Smedsudden, Stockholm för 2.000 kr.
  1926-02-15 Såld till Kolviks Ångsåg, Hemmesta, Värmdö och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1926 Omdöpt till Kolvik.
  1927-03 Såld till pr/Hjalmar Robert Carlsson, Linköping och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1927-12-10 Såld till skeppare Karl Arvid Högström, Söderköping för 4.350 kr.
  1931-11-18 Anmälan om att fartyget skrotats i Söderköpings skeppsdocka.
Tillbaka till AB Lemunda Sandstensbrott
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.