Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arboga N:o 1
Lund
Lund
Foto: Okänd. Från Tore Olssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 102
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 45,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 2,67 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 hk -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859 Beställd av Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag. Kontrakterad byggkostnad 113.500 rdr rmt.
  1861-10 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Arboga N:o 1 till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag. Trafik på traden Stockholm - Arboga.
  1861-10-13 Jungfrufärd från Stockholm till Arboga.
  1868-05 Insatt på traden Malmö - Köpenhamn i väntan på försäljning.
  1869-03 Åter på traden Stockholm - Arboga. Ombyggd.
  1872-05 Såld till Ångbåtsbolaget Köpenhamn - Malmö, Malmö för 103.000 rdr och omdöpt till Lund. Reservfartyg på traden Malmö - Köpenhamn.
  1874-04 Såld till A/S Dampskibsselskabet København - Malmö, Köpenhamn för 80.000 kr.
  1874-04-22 Såld till Det Forenade Dampskibs-Selskab (DFDS), Köpenhamn.
  1876 Ombyggd.
  1883 Ombyggd.
  1900-03-01 Såld till D/S Kysten, Köpenhamn.
  1901-12-07 Såld till W.F. Potenberg, Swinemünde för 18.000 kr.
  1901 Såld till W. Kuntzmann, Stettin. Sannolikt upphuggen.
Tillbaka till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.