Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kungsöhr
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 69
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,00 meter -
  Största bredd 6,50 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 30 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1856-02 Beställd av Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag för leverans i augusti 1857. Beräknad byggkostnad 54.000 rdr.
  1858-05 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Kungsöhr till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag. Trafik på traden Stockholm - Arboga.
  1859 Fartyget återköpt av Motala Werkstads Bolag under förutsättning att rederiet beställde ett nytt och större fartyg. Rederiet beställde under återtagandet Arboga N:o 1.
  ? Omdöpt till Mercurius.
  1867 Såld till Norge.
  1890 Skrotad.
Tillbaka till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.