Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färjan 4
Färjan 4 vid Residensbron, Göteborg 2020-10-18
Färjan 4 vid Residensbron, Göteborg 2020-10-18
Foto: Ragnar Magnander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 22, dec 1972, S377-378
* Ångbåten 36, okt 1976, S20-21
* Sveriges Skeppslista 1951, S70
* Sveriges Skeppslista 1960, S80
* Sveriges Skeppslista 1962, S78
* Sveriges Skeppslista 1963, S74
* Sveriges Skeppslista 1965, S74
* Sveriges Skeppslista 1969, S68
* Sveriges Skeppslista 1970, S66
* Sveriges Skeppslista 1971, S66
* Sveriges Skeppslista 1972, S192
* Sveriges Skeppslista 1973, S190
* Sveriges Skeppslista 1980, S38
* Sveriges Skeppslista 1981, S40
* Sveriges Skeppslista 1989, S44
* Sveriges Skeppslista 1992, S52
* Sveriges Skeppslista 1997, S50
* Sveriges Skeppslista 1998, S50
* Sveriges Skeppslista 2001, S54
* Sveriges Skeppslista 2005, S56
* Sveriges Skeppslista 2006, S58
* Sveriges Skeppslista 2017, S
  Byggd 1920
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 475
  Registernr 6392
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal KCTM, SEID, numera SFE 2554
  Systerfartyg Färjan 3
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,48 meter 20,55 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,35 meter
  Djupgående 2,35 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 94/64 48/20
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 70 hk, 51 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet 196 passagerare 100 passagerare
  Historik
  1919-12-19 Beställd av Göteborgs Hamnstyrelse. Kontrakterad byggnadskostnad 184.000 kr.
  1920-10-08 Provtur på sjön Boren.
  1920-10-18 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Färjan 4 till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Priset för färjan sänks med 400 kr på grund av försenad leverans med 69 dagar. Varvet får dock fullt betalt eftersom färjan har högre effekt och mindre kolåtgång än som kontrakterats. Trafik på linjen Residensbron - T-kanalen, Götaverken.
  1934 Ombyggd. Nya styrhytter och salongsskott i teak samt tak över för- och akterdäck.
  1954-06-02 Sista turen på linjen Residensbron - Götaverken. Används istället som extrafärja på andra linjer i högtrafik.
  1956 Ombyggd. Styrhytterna förstoras i akterkant.
  1968 Åter ordinarie färja på linjen Residensbron - Götaverken.
  1970-07-31 Upplagd vid Hamnens varv på Ringön då linjen Residensbron - Götaverken upphör.
  1972-06-29 Färjan skänks till Sjöfartsmuseet i Göteborg, Göteborgs kommun, Göteborg.
  1973-02-05 En överenskommelse träffas mellan Sjöfartsmuseet i Göteborg och Sällskapet Ångbåten. Sällskapet Ångbåten får disponera färjan mot att man åtar sig att bevara den i trafikdugligt skick.
  1974 Får passagerarcertifikat och börjar användas vid charterturer och medlemsresor av Sällskapet Ångbåten.
  1981-04 Lyfts upp på Sörhällskajen på Eriksberg för plåtbyten , upprustning och renovering.
  1985-09-23 Sjösätts efter mer än fyra år på land. Körs till Lilla Bommen där renoveringen fortsätter.
  1986-03-16 Klar för trafik efter Sjöfartsinspektionens slutbesiktning.
  2018-11-27 Överförd till båtregistret med signal SFE 2554.
  2019-06 Såld till Stiftelsen Styrelsen f Sjöfartsmuseét, Göteborg.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Sällskapet Ångbåten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.