Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saga
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 15/1970, S83
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 253
  Registernr 5064
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFB 4769
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,66 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Saga till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1909 Ombyggd. Trafik Stockholm - Svindersvik.
  1939 Ombyggd och motoriserad. Omdöpt till Sjöbuss 1.
  1970 Såld till Lennart Holst, Täby för 4.000 SEK. Fritidsbåt.
  1970-08-29 Lämnar Djurgårdsvarvet under bogsering av nya ägaren.
  1973 Såld till Erik Eriksson, Södertälje.
  1984 Avförd ur Båtregistret.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.