Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Westergöthland
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1847
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 18
  Registernr 2453
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFMN
  Systerfartyg Götheborg
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 28,91 meter -
  Största bredd 5,76 meter -
  Djupgående 3,43 meter -
  Brt/Nrt 264/189 118/87
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 45 hk, 33 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1847-11-09 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Westergöthland till Mariestads Ångbåtsbolag, Mariestad. Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Mariestad - Sjötorp - Kristinehamn. Söndagar traden Göteborg - Marstrand. Höst och vår trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal. Fartyget är tillsammans med systern Götheborg de första propellerjärnångarna i Sverige.
  1853 Mariestads Ångbåtsbolag ombildas till Westgöta Ångbåtsbolag, Mariestad.
  1869-03 Såld till Göteborg för 12.000 rdr. Chartertrafin i Göteborgs skärgård.
  1870 Kraftigt ombyggd vid Motala Verkstad, Motala och omdöpt till Phoenix. Trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1871 Såld till Carl Fredrik Nordh, Motala.
  1883 Såld till C. Thorngren, Linköping och omdöpt till Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1884 Överförd till Linköpings Rederi AB (C. Thorngren), Linköping.
  1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1896-06-16 Såld till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping.
  1905-03-20 Såld till Ångfartygs AB Stegelöf, Västervik för 20.000 kr och omdöpt till Western. Trafik på traden Västervik - Helgenäs - Källvik - Valdemarsvik - Stockholm.
  1907-05-28 Grundstöter på grundet Marsbådan mellan Kråkelund och Strupö. Orsaken är, enl. kaptenen, dimman som gör att man inte ser utprickningen. Går upp till Stockholm för plåtbyten.
  1907-09 Åter i trafik.
  1911-06-14 Såld till Blankaholms Sågverks AB, Västervik.
  1911-10-09 Anmäls som nedskuren till pråm.
  1913-09-02 Omdöpt till Erik. En motor på 45 hk, 33 kW, installeras.
  1915-01-20 Grundstöter vid sydöstra udden av Furöns rev i Kalmarsund på en resa mellan Kalmar och Verkebäck med trä i lasten. Besättningen går i livbåten och tar sig med hjälp av Oskarshamns lotsbåt in till Oskarshamn.
  1915-01-21 Bogserbåten Odin tar sig ut till platsen för grundstötningen men motorpråmen är då helt försvunnen. Man ser endast kringflytande spillror av pråmen och lasten.
Tillbaka till Mariestads Ångbåtsbolag
Tillbaka till Westgöta Ångbåtsbolag
Tillbaka till Linköpings Rederi AB
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.