Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Peresupj
Lindön vid Stegeborg, Söderköping 2019-08-29
Lindön vid Stegeborg, Söderköping 2019-08-29
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-06-03 PN

* Gävles små ångbåtar, S110

* Båtologen 5/1976, S241
* Båtologen 2/1979, S89
* Båtologen 3/1979, S154
* Båtologen 5/1990, S223
* Båtologen 2/1991, S80
* Båtologen 4/1991, S173
* Båtologen 6/1992, S279
* Båtologen 4/1993, S154
* Båtologen 2/1995, S81
* Båtologen 4/1995, S184
* Lubrikatorn 2/1987, S4
* Lubrikatorn 3/1990, S4
* Lubrikatorn 2/2001, S10
* Lubrikatorn 4/2005, S27
* PassagerarRedaren 1/1995, S32
* Redaren 6/1990, S7, 20
* Redaren 2/1991, S20
* Redaren 4/1991, S3-4
* Redaren 3/1993, S8-9
* Redaren 1/1997, S10
* Skärgårdsredaren 4/2015, S13

* Söderhamns Tidning 1919-08-11
* Söderhamns Tidning 1919-11-17
* Söderhamns Tidning 1920-03-20
* Söderhamns Tidning 1920-03-23
* Dagens Nyheter 1951-12-06
* Dagens Nyheter 1967-08-17
* Göteborgsposten 1976-08-03

* Sveriges Skeppslista 1970, S64 Färja 63/58, 300 hk, 61/25, 21,10 x 5,13 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1971, S64
* Sveriges Skeppslista 1972, S62
* Sveriges Skeppslista 1973, S60
* Sveriges Skeppslista 1976, S38 22,15 x 5,13 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1977, S86 Örnsköldsviks kommun
* Sveriges Skeppslista 1978, S80
* Sveriges Skeppslista 1979, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S86
* Sveriges Skeppslista 1981, S94
* Sveriges Skeppslista 1982, S94
* Sveriges Skeppslista 1983, S100
* Sveriges Skeppslista 1984, S102
* Sveriges Skeppslista 1985, S104
* Sveriges Skeppslista 1986, S104
* Sveriges Skeppslista 1987, S102
* Sveriges Skeppslista 1988, S104
* Sveriges Skeppslista 1989, S110
* Sveriges Skeppslista 1990, S118
* Sveriges Skeppslista 1991, S90 Nätra Express, Rederi Sjötorp KB, Sjötorp
* Sveriges Skeppslista 1992, S74 Lindön af Sjötorp
* Sveriges Skeppslista 1993, S74 Lindön, Lindön Rederi AB, Sjötorp
* Sveriges Skeppslista 1994, S74 225 kW, 79/23
* Sveriges Skeppslista 1995, S72
* Sveriges Skeppslista 1996, S72 Söderköpings Brunn AB, Söderköping
* Sveriges Skeppslista 1997, S72
* Sveriges Skeppslista 1998, S72 226 kW, 90/27
* Sveriges Skeppslista 1999, S72
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S76
* Sveriges Skeppslista 2002, S78
* Sveriges Skeppslista 2003, S80
* Sveriges Skeppslista 2004, S80 Söderköpings Bad och Kuranstalt Fastighets AB, Söderköping
* Sveriges Skeppslista 2005, S82
* Sveriges Skeppslista 2006, S84
* Sveriges Skeppslista 2007, S88
* Sveriges Skeppslista 2008, S90
* Sveriges Skeppslista 2009, S94
* Sveriges Skeppslista 2010, S91
* Sveriges Skeppslista 2011, S98
* Sveriges Skeppslista 2012, S107
* Sveriges Skeppslista 2013, S96
* Sveriges Skeppslista 2014, S99
* Sveriges Skeppslista 2015, S98
* Sveriges Skeppslista 2016, S98 Söderköpings Brunn AB, Söderköping
* Sveriges Skeppslista 2017, S100
  Byggd 1915
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 459
  Registernr 11146
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJGF
  Systerfartyg Chameron
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,56 meter 22,15 meter
  Största bredd 5,13 meter 5,13 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt 62/12 90/27
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Scania Vabis D11 R81
  Effekt 130 hk, 177 kW 306 hk, 225 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 124 passagerare
  Historik
  1915 Byggd av Motala Verkstads Nya AB som Peresupj till beställare från Odessa, Ryssland. Ryska tsaren Nikolaj II (Nikolaj Aleksandrovitj Romanov) står som beställare. Levereras aldrig på grund av ryska revolutionen och första världskriget. Blir liggande vid varvet i Motala.
  1919-08 Såld till stuvare Carl Haglund, Stugsund och omdöpt till Tor. Ny hemort Stugsund. Bogserbåt.
  1920-03 Såld till Gefle Nya Stufveri AB, Gävle för 130.000 SEK. Ny hemort Gävle. Personaltransporter och bogsering.
  1928 Ombyggd vid Gävle Varvs & Verkstads Nya AB, Gävle.
  1938 Motoriserad med en Bolinder tändkulemotor, 200 hk, 147 kW. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit i bogserbåten Oden.
  1951-07-14 Såld till Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Nätra Express. Ny hemort Stockholm. Omändrad till passagerarfartyg. Trafik på traden Köpmanholmen - Trysunda - Ulvön.
  1957 Ombyggd vid Lunde varv, Lunde. Ny överbyggnad i aluminium.
  1960 Omdöpt till Färja 63/58. På fartyget anges fortfarande "Nätra Express".
  1964 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D10, 300 hk, 220 kW, installeras vid Docksta Båtvarv, Docksta. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1976 Såld till Örnsköldsviks kommun, Örnsköldsvik och omdöpt till Ulvön. Ny hemort Ulvöhamn. Ombyggd vid Dockstavarvet AB, Docksta.
  1985 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis D11 R81, 306 hk, 225 kW, installeras.
  1990-07 Överförd till Örnsköldsviks Buss AB, Örnsköldsvik och omdöpt till Nätra Express.
  1990-09 Såld till Rederi Sjötorp KB, Sjötorp för 353.000 SEK. Ny hemort Sjötorp.
  1990-09 Såld till T Gustafsson, Sjötorp för 360.000 SEK.
  1990-09-30 Lämnar Örnsköldsvik för leveranstur.
  1990-10-05 Ankommer till Mem. Går därefter vidare till Sjötorp för att docka och ombyggnad av den förliga salongen. Ny inredning och nytt kök.
  1991-05 Såld till Lindön Rederi AB, Sjötorp för 360.000 SEK och omdöpt till Lindön af Sjötorp.
  1991-05-24 Premiärtur från Sjötorp till Mariestad med inbjudna gäster.
  1992-09 Omdöpt till Lindön.
  1993 Ombyggd. Nytt tonnage 79/23.
  1995-05-01 Såld till AB Söderköpings Brunn, Söderköping för 1,9 milj SEK. Ny hemort Söderköping.
  1996-02 Ombyggd vid HBV Fartygsinredningar, Stockholm. Fartyget får ny övre salong, större skorsten. Vidare tas höjdskillnaden på soldäck bort och fartyget får trädäck.
  2003 Såld till Söderköpings Bad och Kuranstalt Fastighets AB, Söderköping.
  2015 Såld till Söderköpings Brunn AB, Söderköping.
  2018-07-20 I höjd med Väggö, norr om Gryt, med 50 passagerare ombord uppstår kl. 11.30 rökutveckling i maskinrummet. Man befarar brand och larmar Sjöräddningscentralen, som skickar KBV 313 från Kustbevakningen och Rescue Ingegerd Ramstedt från SSRS Arkösund samt sjöräddningshelikopter Lifeguard 007. Insatsen avbryts kl. 12.11 då röken har upphört. Fartyget bogseras in till Fyrudden av passagerarbåten Fyrskär af Gryt.
  2019-07-12 Vid avfärd från Harstena kl. 14.00 trasslar propellern in sig i två ankarlinor från fritidsbåtar. Då fartyget är svårstyrt råkar man stöta mot aktern på passagerarbåten Lindskär, dock utan några större skador. Man lyckas ta sig tillbaka till kajen för att få hjälp av dykare att lossa ankarlinorna. Kan några timmar lämna Harstena för att återvända till Söderköping.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Örnsköldsviks Buss AB
Tillbaka till Rederi Sjötorp KB
Tillbaka till Lindön Rederi AB
Tillbaka till AB Söderköpings Brunn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.