Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Reymersholm IV
Sjøservice upplagd utanför Hovedøya, Oslo 1992
Sjøservice upplagd utanför Hovedøya, Oslo 1992
Foto: Harald Lorentzen
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S127
* Harald Lorentzen, EMA 2010-05-15 PN
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 279
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Reymersholm I Reymersholm II
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 15,44 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 45 hk, 33 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Reymersholm IV till "brännvinskungen" LO Smith, Stockholm. Byggnadskostnad 9.000 kr. Insatt i gratistrafik mellan spritfabriken på Reymersholme och stan.
  1879 Upplagd.
  1880 Såld till Carl Hising, Ed, Dalsland och omdöpt till Lee. Trafik på Dalslands kanal, traden Lee - Töcksfors.
  1881 Får postbidrag med Ångbåts PXP 98.
  1885 Postbidraget upphör.
  1915? Såld till H.A.H. Paulsen, Kristiania (Oslo), Norge och omdöpt till Høvding.
  1939 Ombyggd vid Glommen Mekaniske Verksted, Fredrikstad. Ombyggd till oljebunkringsbåt. Motoriserad.
  1939 Ägs nu av AS Oslo Havnebunker med namnet Norbunker I.
  1956 Omdöpt till Oslobunker I.
  197? Såld till Lasse Tur, Oslo. Transportbåt mellan Oslo och Ostøya.
  1981 Såld till Holms båt og Sjøcruise A/S, Lidøya och omdöpt till Sjøservice.
  1985 ca. Eldhärjas. Nedskuren till arbetsläktare.
  1992 Upplagd vid en boj utanför Hovedøya i Oslo hamn.
  199? Sänks på Oslo Hamns sänkningsplats för vrak.
Tillbaka till LO Smtih
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.