Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Reymersholm I
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S126
* Karön - En pärla i brunnsstadens krona, 1995, S192
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 276
  Registernr 4968
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SHDW
  Systerfartyg Reymersholm II Reymersholm IV
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,44 meter 15,72 meter
  Största bredd 3,56 meter 3,90 meter
  Djupgående - 1,50 meter
  Brt/Nrt - 21/0
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 45 hk, 33 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Reymersholm I till "brännvinskungen" LO Smith, Stockholm. Byggnadskostnad 9.000 kr. Insatt i gratistrafik mellan spritfabriken på Reymersholme och stan.
  1881 Såld till Karö Ångslups AB (kapten Carl Holm), Ronneby och omdöpt till Karö. Trafik på Ronnybyån, traden Ronneby - Karö.
  1884 Såld till C.J. Börgesson och F.O. Holmström, Karlskrona. Trafik på traden Karlskrona - Lyckeby.
  1895 ca. Såld till C.A. Holmberg, Växjö och omdöpt till Tärnan. Trafik på Helgasjön.
  1898 Såld till N O Olsson, Säbrå, Härnösand. Trafik på traden Älandsbro - Ulfvik - Härnösand.
  1900 Såld till firma F & E Nätterqvist, Härnösand Ombyggd vid Hammars Mekaniska Verkstad. Styrhytten flyttas upp på taket. Nya mått 15,35 x 3,61 x 1,83 meter. Nytt tonnage 32 brt, 21 nrt.
  1908 Såld till Johan M Öhman, Älandsbro.
  1909 Såld till Richard M Hellström och Jonas Sandin för 3.800 kr.
  1910 Övertagen av Emma Hellström och Karolina Sandin efter att de båda tidigare ägarna avlidit kort efter varandra.
  1911 Såld till Per Olof Pettersson, Härnösand.
  1917 Såld till Erland Pettersson, Härnösand, bror till Per Olof.
  1917 Såld till Ångslups AB Ragnhild, Härnösand.
  1920 Såld till Härnösands Mekaniska Verkstad & Varfs AB, Härnösand.
  1929-06 Såld till Anton Burman och Albin Lundgren, Sikeå för 6.300 kr.
  1930 Ombyggd till bogserbåt.
  1942 Såld till Oscar Eriksson d.y, Hindersön för 5.000 kr.
  1943 Såld till Karl Jonsson och Ulrik Nilsson, Vassen, Kalix. Timmerdragare.
  1949 Såld till Knut Linus Johansson, Råneå för 14.000 kr.
  1950 Såld till Erik, Ragnar och Harald Josefsson, Luleå.
  1951-05 Såld till Rune Nilsson, Töre för 7.000 kr.
  1951-09-11 Såld till Valter och Bert Bergström, Båtskärsnäs. Motoriserad med en Scania D 818 på 150 hk, 110 kW.
  1958 Valter Bergström avlider och sonen Bert övertar redarskapet. Han äger 3/4 och mamma Anna Karolina 1/4.
  1960-04-27 Såld till Gottfrid Åström, Risögrund för 60.000 SEK och omdöpt till Viking 4.
  1967 Överförd till Rederibolaget G Åström & Söner, Kalix.
  1970 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 100, 165 hk, 121 kW, installeras.
  1988 Såld till Kalix Sjötjänst AB, Kalix.
  1989 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 60.000 SEK.
  1989 Såld till Boj Sjötjänst HB, Stockholm för 90.000 SEK och omdöpt till Linus.
  1990 Såld till K Lindskog, Stockholm för 100.000 SEK.
  2000 Såld till Anders Larsson, Göteborg och omdöpt till Reymersholm Nr 1.
Tillbaka till LO Smtih
Tillbaka till Karö Ångslups AB
Tillbaka till C.J. Börgesson och F.O. Holmström
Tillbaka till Ångslups AB Ragnhild
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.