Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norberg
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Inre Vattenvägar i Svealand Del I, 1961, S76-77
* Mälarbåtarna, 1967, S124-125
* Med ånga, gods och Tidtabell, 2003, S178
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S218
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 111
  Registernr 2689
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,70 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Norberg till ett bolag i Smedjebacken. Trafik på Strömsholms kanal.
  1880 ca. Såld till Värtans AB, Stockholm och omdöpt till Värtan.
  1886 ca. Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm och omdöpt till Strömsholms Kanal.
  1886 Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1906-02-06 Såld till pr/Karl Petter Pettersson, Iniö, Finland och omdöpt till Wäster.
  1914-06-03 Såld till Wilho Wallin, Åbo.
  1919-12-01 Såld till Sauvon Höyrylaiva OY, Salo.
  1923-06-16 Såld till Onni Hakola, Oskar Niemi och Juha Tamminen, Salo.
  1923-06-27 Övertagen av Wartsala Ångsågs AB, Åbo. Ombyggd till bogserångare.
  1930-12-30 Såld till OY A.E. Ericksson AB, Åbo. Ombyggd till lastfartyg. Motorserad.
  1932 Ombyggd till logementspråm.
  1959-09-26 Såld till Eelis Lenkkeri, firma Laiva ja Konetarvike, Åbo. Används vid byggandet av en sommarvilla i Åbo skärgård.
  1960 Skrotad vid Tykö bruk.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.