Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Yngve
Gambrinus IV på Söder Mälarstrand, Stockholm 1972-01-06
Gambrinus IV på Söder Mälarstrand, Stockholm 1972-01-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kerold Klang, EMA, 2007-10-15 PN
* Christer Samuelsson, EMA, 2007-11-04 PN
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 251
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,81 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Yngve till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1900 Omdöpt till Svalan.
  1904 Ombyggd med ny överbyggnad.
  1925 Såld till AB Stockholms Bryggerier och omdöpt till Gambrinus IV.
  1949 Såld till R von Arnold, Stockholm och omdöpt till Biran.
  ? Omdöpt till Mari. Ombyggd till lustfartyg.
  1952 Kör över till Helsingfors, Finland där man ligger under de olympiska spelen.
  1962 Såld till Lennart Thörne, Stockholm. Upplagd som husbåt vid Smedsuddsviken, Stockholm.
  1967-05 Omdöpt till Gambrinus IV.
  1971 Såld. Upplagd på land vid Münchenbryggeriet, Söder Mälarstrand, Stockholm för skrovreparation.
  1978-11-13 Eldhärjad på Margretelunds Båtvarv, Bromma. Överbyggnaden totalförstörd.
  ? Såld till Södertälje.
  ? Sjunker utanför Strängnäs.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.