Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sylphide
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 4/1987, S3-4
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 107
  Registernr 1658
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDHQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,72 meter 29,45 meter
  Största bredd 4,04 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,48 meter 12,08 meter
  Brt/Nrt 79/54 82/39
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 90 hk, 66 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Sylphide till Sylphides Ångbåtsbolag, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Alnösundet - Söråker.
  1888 Ombyggd.
  1900 Traden förlängs från Söråker till Myckeläng.
  1902 Ombyggd. Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Nya mått 29,45 x 4,18 meter. Nytt tonnage 77/36.
  1916-04-04 Såld på offentlig auktion till kapten Johan Adolf Åström och handlare P Eriksson, Sundsvall för 6.750 kr.
  1916-09-25 Överförd till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 9.500 kr.
  1921-05-06 Ommätt. Nytt tonnage 82/39.
  1932 Upplagd i Sundsvalls hamn till försäljning.
  1934-05-15 Såld till skrothandlare J Hellsing, Alnön för 600 kr.
  1934-05-18 J Hellsing meddelar att fartyget nu är skrotat. Ångmaskinen såld till Myrnäs sågverk och styrhytten blev sommarstuga i Hartungsviken.
Tillbaka till Sylphides Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.