Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl Johan
Carl Johan vid Sommens strand 1984-05-21
Carl Johan vid Sommens strand 1984-05-21
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1874
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 202
  Registernr 2204
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JFCM, numera SEQL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,90 meter -
  Största bredd 4,90 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 140 ihk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873 Beställd av kammarjunkare R L Rääf för Ångfartygs AB Carl Johans räkning.
  1874-06-30 Sjösatt i Sommen vid Stallberga gård.
  1874 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Carl Johan till Ångfartygs AB Carl Johan, Ydre.
  1874-08-29 Invigningstur mellan Sommens järnvägsstation till Asbysands brygga.
  ? Ångfartygs AB Carl Johan ombildas till Sommens Ångbåtsbolag.
  1932 Upplagd vid färjeläget på Torpön.
  193? Såld till styrman Löving. Upplagd vid Brandsnäs.
  1937 Ångmaskinen demonteras, vilken senare hamnar på Tekniska museét, Stockholm.
  1937-06 Såld till Greta Gustavsson. Bogseras till Skoboviken.
  1937-07 Används som flytande café, ”Sommarserveringen Carl Johan”, Skoboviken.
  1943 Såld till caféägaren Hyllenhejm.
  1946 Såld till caféägaren Britt Lövgren.
  1948 Såld till cafeägaren Ingeborg Sjöstedt.
  195? Cafeverksamheten upphör.
  1982 Avregistrerad från skeppsregistret.
  1987-04-17 Såld till Lennart Holm.
  1987-05-05 Skorsten, styrhytt och överbyggnad lyfts av och magasineras.
  1988-06-06 Skrovet lyfts upp på land, sågas i delar som magasineras.
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.