Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Baltzar von Platen
Baltzar von Platen vid Borenshult, Motala
Baltzar von Platen vid Borenshult, Motala
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S32
  Byggd 1871
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 147
  Registernr 1860
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JDPK, senare SDHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,70 meter -
  Största bredd 6,67 meter -
  Djupgående 2,53 meter -
  Brt/Nrt 249/170 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1870-04 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala.
  1871 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Baltzar von Platen till Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala.
  1874-05 Totalförstörs vid en explosion vid lossning av last vid Nitroglycerinbolaget i Vinterviken, Stockholm. Renoveras dock efter en tid. Reparationskostnad 67.000 kr.
  1880 Ny ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm på 175 hk, 129 kW, installeras.
  1885 Ny ångpanna installeras.
  1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1895 Ombyggd.
  1946-02 Såld till Oslo Kommune, Oslo, Norge för 45.000 kr. Ombyggd vid Lödöse varv till logementsfartyg.
  ? Såld till Høvding Skipsopphuggning, Sandessjøn, Norge.
  1954 Skrotad i Tromsø, Norge.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.