|
Motala Ströms Ångfartygs AB Ångfartygs AB Göta Kanal Rederi AB Göta Kanal Rederi AB Astrea
|
 |
Motala Ströms Ångfartygs AB bildas 27 februari 1869 i Motala av Erik Bernhard Thorsell tillsammans med bl.a. C F Nordh. Mars 1888 går man ihop med Göta Kanal Trafik AB, Motala och övertar då deras fartyg. 1889 byter man namn på rederiet till det mer passande Ångfartygs AB Göta Kanal. Går 1914 ihop med Ångbåts AB Jönköping - Stockholm och övertar då deras fartyg. 1918 säljs aktiemajoriteten i rederiet till ett konsortium med Ångfartygs AB Tirfing (Dan Broström), Göteborg och Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm i spetsen. Man börjar samtidigt använda sig av det numera så kända skorstensmärket bestående av en gyllenesköld med en blå våglinje. 1947 överlåter Stockholms Rederi AB Svea, som nu är den helt dominerande aktieägaren, hela sitt aktieinnehav till ett konsortium bestående av kaptener från kanalbåtarna. Rederiet går i konkurs januari 1957 med en skuld på ca 1 miljon kronor. Juno, Diana och Wilhelm Tham säljs av konkusförvaltaren till skeppsredare Helge Källsson i Lidköping som startar Rederi AB Göta Kanal som ett dotterbolag till Erik Thun AB (Thunbolaget). 1986 byter Rederi AB Göta Kanal namn till Canalroute AB när Helge Källssons dotter Britmari Brax tar över ledningen. 1994 bildas Rederi AB Astrea som övertar ägandet av fartygen. Nu ägs alltså fartygen av ett bolag och service, personal och övrig verksamhet ligger hos ett annat bolag. Detta för att rädda de gamla fartygen vid en eventuell stämmning av det ökande antalet amerikanska resenärer. 2001 övertas rederiet och fartygen av Strömma Turism & Sjöfart, Stockholm. |
|
|
 |
|
 |
Företagsnamn |
Rederi AB Göta Kanal |
Adress |
Pusterviksgatan 13 413 01 GÖTEBORG |
Telefon |
031-80 63 15 |
Webbsida |
www.gotacanal.se |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|