Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göteborg
Göteborg vid skrotningen i Hälle 1975-06
Göteborg vid skrotningen i Hälle 1975-06
Foto: Okänd. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-04 PN
* Ångbåten 23, april 1973, S432
* Ångbåten 31, aug 1975, S18-19
* Ångbåten 33, dec 1975, S6-10
* Thunbolagen 1938-1988, 1988, S71
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S41, 87-91, 100, 123, 128-131, 135-136, 171
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S100
* Sveriges Skeppslista 1908, S64
* Sveriges Skeppslista 1910, S64
* Sveriges Skeppslista 1911, S64
* Sveriges Skeppslista 1913, S68
* Sveriges Skeppslista 1921, S70
* Sveriges Skeppslista 1929, S88
* Sveriges Skeppslista 1941, S82
* Sveriges Skeppslista 1945, S82
* Sveriges Skeppslista 1947, S84
* Sveriges Skeppslista 1949, S90
* Sveriges Skeppslista 1951, S76
* Sveriges Skeppslista 1960, S84
* Sveriges Skeppslista 1962, S82
* Sveriges Skeppslista 1963, S78
* Sveriges Skeppslista 1965, S80
* Sveriges Skeppslista 1969, S206
* Sveriges Skeppslista 1970, S200
* Sveriges Skeppslista 1971, S196
* Sveriges Skeppslista 1972, S192
* Sveriges Skeppslista 1973, S190
  Byggd 1891
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 210
  Registernr 738
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HVPC, senare SEQI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 45,31 meter 46,12 meter
  Största bredd 7,42 meter 7,84 meter
  Djupgående 3,30 meter 5,52 meter
  Brt/Nrt 420/300 539/259
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 700 hk, 515 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 13,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Göteborg till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Byggkostnad 190.000 kr.
  1891-05-30 Anländer för första gången till sin hemstad Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania (Oslo).
  1896-07-21 På en resa från Kristiania (Oslo) till Göteborg somnar rorsmannen på sin post utanför Filtveds fyr i Oslofjorden. Fartyget kör runt i cirklar för att till slut lägga sig med kraftig slagsida på en långgrund strand. Det norska ångfartyget "Kong Tryggve" passerar strax efteråt och plockar upp 15 passagerare som får åka tillbaks till Kristiania. Reparationen av fartyget kostar 20.000 kr.
  1897-01-21 Ommätt. Nya mått 45,31 x 7,67 meter. Nytt tonnage 420/283.
  1901 Ny ångpanna installeras.
  1903-05-26 Ommätt. Nytt tonnage 417/279.
  1904 När man efter ett besök i Fjällbacka ska lägga ut lossas inte en av förtöjningarna tillräckligt fort. Man drar med sig hela bryggan som vid tillfället är full av åskådare. Inga personer skadas men flera får sig ett ofrivilligt dopp.
  1908-07 Kolliderar med Bækkelaget, en mindre bogserbåt, på Kristianiafjorden. Bogserbåten som har 84 passagerare ombord klyvs av Göteborgs stäv. 11 personer omkommer.
  1913 Renoverad.
  1919 Renoverad.
  1926-11-23 Ommätt. Nytt tonnage 429/281.
  1930-09-18 Kör rakt upp på en berghäll på Stora Ölbäraren, strax söder om Grebbestad vid färd mellan Strömstad och Göteborg. Glider sedan tillbaka en bit ner och akterskeppet sjunker ner i leran. Ingen person skadas vid olyckstillfället. Bärgas av Röda Bolagets Harald och John och förs till Lindholmens varv, Göteborg för reparation och ombyggnad. Bl.a. utökas antalet hytter från 18 till ca. 50.
  1931-05-16 Ommätt. Nytt tonnage 434/286.
  1934-05-19 Ommätt. Nytt tonnage 437/271.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1950-03 Ångbåts AB Bohuslänska Kusten försätts i konkurs.
  1950-06-16 Såld på exekutiv auktion till AB Svenska Brazil - La Plata Linjen (Roland Frodi), Göteborg för 54.500 SEK. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Oslo.
  1952-04-29 Ommätt. Nytt tonnage 481/309.
  1953-06-16 Ommätt. Nytt tonnage 488/312.
  1954-06-05 Ommätt. Nytt tonnage 500/331.
  1961-05-24 2/3-dels ägande sålt till Thunrederier AB, Lidköping för 200.000 SEK. Ombyggd och renoverad vid Bohus varv. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Oslo.
  1962-05-24 1/3-dels ägande sålt till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 105.000 SEK.
  1963 Upplagd vid Bohus varv.
  1965-02-23 Såld till Vacation Line AB, Göteborg för 275.000 SEK. Tänker starta upp trafiken mellan Göteborg och Oslo igen. Gör dock endast en resa i maj och hyrs sedan ut för trafik på Åland. Efter ett haveri i Kalmarsund repareras fartyget vid Oskarshamns varv och läggs sedan upp i Hammarbyhamnen, Stockholm. Rederiet i konkurs.
  1966-03-31 Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 95.000 SEK.
  1966-04-25 Såld till Per Allan Kristoffer Ericsson och Sven Rune Magnusson, Strömstad för 95.000 SEK. Restaurangbåt nedanför Laholmens strandpromenad i Strömstad.
  1969-03 Såld till Rolf Ulfvengren, Lidköping och Willy Ågren, Trollhättan. Restaurangbåt.
  1972 Såld till Per Ericsson, Uddevalla för 35.000 SEK.
  1973-03-28 Bogseras från Norra hamnen i Strömstad till Hälle i Idefjorden.
  1973-04 Såld till köpman Jack Vogel, Strömstad.
  1975 Skrotad vid Hälle i Idefjorden.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.