Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta Kanal I
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1888
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 327
  Registernr -
  Fartygstyp Lastångare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal HTVJ
  Systerfartyg Göta Kanal II Göta Kanal III
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,50 meter -
  Största bredd 6,70 meter -
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 165/106 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Lindholmens Varv, Göteborg som Göta Kanal I till Göta Kanal Trafik AB, Motala.
  1888 Göta Kanal Trafik AB går ihop med Motala Ströms Ångfartygs AB och bildar tillsammans Ångfartygs AB Göta Kanal som övertar fartyget.
  1889 Såld till friherre Victor Foch, London och omdöpt till Diario. Trafik på La Plata och Paranáffloden, Argentina.
  1899-06 Grundstöter i hård storm vid Bella Vista. Bärgas och återinsätts i trafik.
  1900 Såld till P A Gartland, Buenos Aires, Argentina.
  1906 Såld till J Mudd & Co, Buenos Aires.
  1920 Såld till Gonzales Villar, Bahia Blanca.
  1925 Såld till Adani Ferrando, Buenos Aires.
  1927 Såld till Fr Nicolay Hijo, Rosario.
  1931 Såld till Sconza & Biascay-Delbo Hermanos, Buenos Aires och omdöpt till Triunfador D. Motoriserad med en 4-cylindrig dieselmotor, tillverkad vid Nya AB Svenska Maskinverken, Södertälje.
  1942 ca. Struken ur Lloyd´s register.
Tillbaka till Göta Kanal Trafik AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.