Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Linköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1846
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 9
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Jönköping
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 30,28 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående 2,67 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1845-10 Kölsträckt
  1846-03-06 Sjösatt.
  1846-05-16 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Linköping till Linköpings Ångfartygsbolag, Linköping som Sveriges första propellerångare. Jungfrufärd till Stockholm.
  1846-05-17 Anländer till Riddarholmskajen i Stockholm för att visas för intresserade. Även lustfärder på Mälaren.
  1846-05-25 Premiärtur på traden Stockholm - Linköping (Nykvarn). Resan går bra fram till Stångåns mynning. Från mynningen till Nykvarn tar det 13 timmar. Fartyget fastnar bland annat flera gånger i fasta fiskeredskap som lagts ut i ån.
  1869-05-10 Såld till C.J. Ajaxon, Linköping. Fortsatt trafik på traden Linköping - Stockholm.
  1869-12 Såld till Stockholm och omdöpt till Runeberg. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1871 Flyttar till traden Stockholm - Norrtälje - Trästa.
  1872-07 Såld till Örnsköldsvik för 10.000 rdr. Används som bogserbåt.
  1874 Omdöpt till Delphin.
  1874-10-30 Grundstöter kl. 05.00 i närheten av Skags lotsstation under en bogsering av en timmerbom från Husum mot Örnsköldsvik. Kabeln mellan fartyget och timmerbommen trasslar in sig i rodret. Besättningen lämnar fartyget och ser efter en stund att en brand har startat. Hela fartyget brinner upp och timmerbommen driver iväg.
Tillbaka till Linköpings Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.