Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ägir
Ägir vid Räntmästartrappan, Stockholm
Ägir vid Räntmästartrappan, Stockholm
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 357
  Registernr 2394
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFLC, senare SHLM
  Systerfartyg Sirén
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,75 meter -
  Största bredd 5,20 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 59/43 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 164 passagerare -
  Historik
  1884 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ägir till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Mariedal.
  1900 Såld till det nybildade Ångbåts AB Mariedal. Fortsätter på traden Stockholm - Mariedal.
  1908 Återköpt av Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Fortsätter på samma trad.
  1953 Såld för 4 000 kr till Lännersta. Ombyggd till flytande böcklingsrökeri.
  1957 Sjunker vid bryggan i Lännersta.
  1961 Skrotad.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångbåts AB Mariedal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.