Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sirén
Sirén på Strömmen, Stockholm 1923
Sirén på Strömmen, Stockholm 1923
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 363
  Registernr 2483
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO Nummer -
  Signal JFNK, senare SGJK
  Systerfartyg Ägir
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,72 meter 23,54 meter
  Största bredd 5,06 meter 5,24 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 65/46 61/37
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 72 hk, 53 kW 100 hk, 74 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 154 passagerare -
  Historik
  1884-04-28 Sjösatt.
  1884-05-27 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Sirén till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 32.000 SEK. Trafik på traderna Stockholm (Riddarholmen) - Fridhem - Skärholmen - Vårby - Fittja och Stockholm (Riddarholmen) - Drottningholm.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1898-06-28 Kolliderar ca. kl. 07.00 med ångfärjan Fyran när man backar ut från Riddarholmen på dagens första tur. Fyran, som kommer från Mariahissen, får så stora skador att man får gå till Smedsuddsvarvet för reparation medan Sirén kan fortsätta sin färd. Ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1899-07-28 Ommätt. Mått 23,54 x 5,24 meter. Tonnage 61/37.
  1900-07-12 Vid ankomst till Riddarholmen ca. kl. 09.30 efter färd från Drottningholm lyckas man inte få stopp i maskin utan kör in i kajen med några knops fart.
  1906-06-25 Kolliderar på kvällen med en ångslup utanför Riddarholmen. Sirén backar in med aktern i ångslupen när de båda backar ut samtidigt från kajen. Ingen skadas vid kollisionen och de båda ångarna kan fortsätta sina respektive färder.
  1911-09-04 Grundstöter ca. kl. 21.00 vid utbackning från Pettersdals brygga på Kungshatt och skadar propeller och roder. Ångfartyget Oden, som passerar platsen, tar Sirén under bogsering in till Stockholm.
  1915 Upplagd.
  1919 Trafik som reservbåt.
  1923 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö till 1925. Passbåt och extrabåt på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925 Upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm som reservbåt.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 500 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 500 SEK.
  1935-11-16 Såld till fartygsbefälhavare Carl Fritiof Säfström, Sundbyberg för 800 SEK för nedskrotning.
  1937-01-27 Anmälan om att fartyget är nedskrotat.
  1937-02-02 Avförs från skeppsregistret såsom upphugget.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 987 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.