Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bylgia
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Foto: Thure Ehrnlund
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv Skrov: Motala Warf, Norrköping
Utrustning: Skrov: Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: 370
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,59 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1885-06-14 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Bylgia till Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping. Trafik vardagar på traden Norrköping - Malmö / Högholmen och helgdagar på traden Norrköping - Brädudden.
  1903 Ångslupsbolaget Näcken ombildas till Ångslups AB Näcken, Norrköping.
  1915-05 Såld till pr/Oskar Lind, Norrköping.
  1916-03-02 Flyttas på järnvägen till sjön Glan. Trafik på traden Ysunda - Bogetorp - Kolsta - Ryssnäs - Svärtinge - Eksund - Ragntorp.
  1930 Såld till Fiskeby Fabriks AB, Norrköping. Motoriserad.
  1948-03 Såld till Martin Alexandersson, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Esterön.
  1961 Aktersalongen tas bort. Används vid bogseringar.
  1962 Såld till Stockholm. Fritidsbåt
  1964 Sjunker vid Årsta Havsbad, Haninge. Bärjas och förs till Söder Mälarstrand, Stockholm.
  1967-06 Bogseras till Spillersboda Varv, Norrtälje. Upplagd bredvid varvet och sjunker senare på uppläggningsplatsen.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Näcken
Tillbaka till Ångslups AB Näcken
Tillbaka till Martin Alexandersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.