Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ivar Blå
Noraström vid Lunde Varv, Ramvik 1940
Noraström vid Lunde Varv, Ramvik 1940
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-27 PN
* Tugboatlars.se, Bengt Westin, Läst 2019-09-27 PN

* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S85-87
* Ångbåtarnas Ådalen, 1983, S39, 42, 44, 52, 54-55, 61-62, 78, 88, 90-94, 112, 133, 139, 146, 169-170, 175, 194
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S44, 46, 49, 98, 118, 161-162, 261
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1997, S232-233
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S277-288

* Lubrikatorn 1/1986, S14-15
* Lubrikatorn 3/1986, S21
* Lubrikatorn 1/1993, S19
* Lubrikatorn 1/2004, S11
* Länspumpen 3/1998, S5-6
* Skärgårdsbåten 4/1998, S21-25

* Dagens Nyheter 1865-03-20
* Aftonbladet 1865-03-22
* Aftonbladet 1865-05-30
* Dagens Nyheter 1865-05-31
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1865-06-01
* Nya Dagligt Allehanda 1865-06-01
* Aftonbladet 1867-08-05
* Dagens Nyheter 1867-08-05
* Dagens Nyheter 1871-08-07
* Göteborgsposten 1871-08-08
* Aftonbladet 1872-01-31
* Dagens Nyheter 1872-02-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1872-02-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1872-02-13
* Dagens Nyheter 1872-03-13
* Stockholms Dagblad 1872-03-13
* Härnösandsposten 1872-10-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1872-12-27
* Aftonbladet 1873-02-14
* Barometern 1873-03-05
* Aftonbladet 1873-03-18
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1873-03-20
* Härnösandsposten 1873-04-05
* Aftonbladet 1873-05-05
* Härnösandsposten 1873-05-07
* Härnösandsposten 1873-06-04
* Härnösandsposten 1876-07-15
* Sundsvalls Tidning 1880-04-24
* Härnösandsposten 1882-09-09
* Härnösandsposten 1883-01-31
* Härnösandsposten 1883-03-07
* Härnösandsposten 1883-03-21
* Härnösandsposten 1885-06-27
* Härnösandsposten 1885-10-10
* Härnösandsposten 1885-11-09
* Sundsvalls Tidning 1885-11-12
* Härnösandsposten 1886-05-28
* Härnösandsposten 1891-10-14
* Härnösandsposten 1892-04-27
* Härnösandsposten 1892-05-07
* Härnösandsposten 1892-11-25
* Hörnösandsposten 1892-11-26
* Sundsvalls Tidning 1892-11-28
* Aftonbladet 1904-06-13
* Göteborgs Aftonblad 1904-06-13
* Svenska Dagbladet 1904-06-14
* Dagens Nyheter 1905-01-15
* Svenska Dagbladet 1905-01-15
* Aftonbladet 1905-01-17

* Sveriges Skeppslista 1869, S44
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S174
* Sveriges Skeppslista 1908, S86
* Sveriges Skeppslista 1910, S86
* Sveriges Skeppslista 1911, S84
* Sveriges Skeppslista 1913, S88
* Sveriges Skeppslista 1915, S94
* Sveriges Skeppslista 1917, S92
* Sveriges Skeppslista 1919, S92
* Sveriges Skeppslista 1921, S92
* Sveriges Skeppslista 1923, S94
* Sveriges Skeppslista 1925, S96
* Sveriges Skeppslista 1927, S116
* Sveriges Skeppslista 1929, S122
* Sveriges Skeppslista 1931, S126
* Sveriges Skeppslista 1933, S124
* Sveriges Skeppslista 1935, S120
* Sveriges Skeppslista 1937, S116
* Sveriges Skeppslista 1939, S118
* Sveriges Skeppslista 1941, S114
* Sveriges Skeppslista 1943, S112
* Sveriges Skeppslista 1945, S112
* Sveriges Skeppslista 1947, S116
* Sveriges Skeppslista 1949, S126
* Sveriges Skeppslista 1951, S102
* Sveriges Skeppslista 1953, S102
* Sveriges Skeppslista 1955, S104
* Sveriges Skeppslista 1957, Ej med
  Byggd 1865
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 116
  Registernr 1622
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDGN, senare SFRK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,19 meter 27,60 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,92 meter
  Djupgående 1,93 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 103/61 75/22
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 100 hk, 74 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 238 passagerare -
  Historik
  1865-03-15 Sjösatt.
  1865-05-29 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ivar Blå till Enköpings Ångfartygsbolag, Enköping. Byggnadskostnad 38.500 rdr. Trafik på traden Stockholm Ådö - Grönsö - Österby - Enköping.
  1865-06-01 Anländer för första gången till hemmahamnen Enköping.
  1867-08-02 Propelleraxeln går av på Lövstafjärden vid färd från Enköping mot Stockholm. Efter ett tag får man hjälp av ångfartyget Fyris som bogserar Ivar Blå till Stockholm. Efter att ha lämnat av passagerarna förs fartyget till Mälarvarfvet för reparation.
  1871-08-06 Grundstöter på Björkfjärden under en lustresa från Södertälje mot Enköping. Dras loss av ångfartyget Eskilstuna som passerar platsen vid färd från Mariefred mot Stockholm.
  1872-01 Såld till Norra Kalmarsunds Ångbåtsrederibolag, Oskarshamn för 24.000 rdr. Trafik på traden Oskarshamn - Borgholm - Alvidsjöbodar - Byxelkrok.
  1873-03-15 Såld till Ångbåtsbolaget Nora Ström (Abraham Nätterqvist), Nora för 34.000 rdr och omdöpt till Noraström. Ny hemort Skullersta.
  1873-06-02 Insatt i trafik på traderna Härnösand - Noraström och Härnösand - Bollstabruk - Nyland.
  1880-04 Ombyggd vid Hernösands Mekaniska Verkstads Nya AB, Härnösand. Ny överbyggnad.
  1883-06-15 Ångbåtsbolaget Nora Ström ombildas till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora efter en konkurs.
  1885-06-26 Får problem med ångmaskinen vid färd från Härnösand mot Noraström. Bogseras av ångfartyget Dal till Hernösands Mekaniska Verkstads Nya AB, Härnösand för reparation.
  1885-10-09 Grundstöter på kvällen i Bollstafjärden utanför Bollstabruk. Tas loss dagen efter och går sedan till Härnösand för kontroll av skadorna.
  1885-11-07 Grundstöter vid Frånö. Dras loss med hjälp av två bogserångare.
  1886-05-27 Propelleraxeln går av. Bogseras av ångfartyget Joh. Nyberg till Hernösands Mekaniska Verkstads Nya AB, Härnösand för reparation.
  1892-05 Ombyggd vid Hernösands Werkstads & Warfs AB, Härnösand. Ny damhytt och modernisering av för- och aktersalongerna. Ny ångmaskin, av fabrikat Hernösands Werkstads & Warfs AB, 140 hk, 103 kW, installeras. Vid provturen 6 maj gör fartyget 11,39 knop.
  1892-04-16 Ommätt. Mått 27,44 x 4,71 meter. Tonnage 92/49.
  1892-11-25 Propellern går sönder vid färd i isen från Nyland mot Härnösand. Man tar sig in till Frånö för att därifrån bogseras till Härnösand av ångfartyget Fyris. Under bogseringen fastnar Fyris i isen vilket gör att Noraström kör in i aktern på Fyris.
  1900 Ny hemort Nora socken.
  1900-04 Ombyggd vid Hernösands Werkstads & Warfs AB, Härnösand. Förbyggd.
  1900-04-11 Ommätt. Nya mått 27,60 x 4,92 meter. Nytt tonnage 75/32.
  1904-06-13 Kolliderar kl. 08.27 med ångslupen Verdandi utanför Ramviks brygga. Noraström kör in i Verdandi på babords sida strax akter om maskinrummet. Verdandi, som är på väg mot Hammar, klyvs nästan mitt itu och sjunker. Maskinisten Öhgren omkommer. Vid rättegången döms, den numera avlidne, kaptenen på Noraström att betala 9.000 SEK i ersättning för ångslupen, 100 SEK till kaptenen på Verdandi, 150 SEK till en av passagerarna samt 246 SEK i rättegångskostnader. Dessutom döms han att betala 2.500 SEK till änkan till den avlidne maskinisten samt 75 SEK årligen till parets tre barn tills det att de fyllt 15 år.
  1917-04-12 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand för 55.000 SEK. Ny hemort Härnösand.
  1921-07-26 Ommätt. Nytt tonnage 103/61.
  1922 Renoverad.
  1934 Pannan torrkokar när man ligger vid Köja brygga. Bogseras av bogserbåten Nyhamn till Hernösands Verkstads & Varfs AB, Härnösand där underdelen av pannan byts ut.
  1940-03-01 Såld till Erik Algot Carlsson, Älandsbro för 6.000 SEK. Ny hemort Älandsbro. Ombyggd till bogserbåt.
  1940-03-15 Erik Algot Carlsson säljer hälften av ägandet i fartyget till skeppsmäklare Axel Fredrik Andersson, Härnösand för 3.000 SEK.
  1940-05 Uthyrd till Hemsö Kustartilleriförsvar, Hemsö och får beteckningen "H.V.B. 135" (Hjälpvedettbåt Typ I nr 135). Ombyggd vid Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall. En 57 mm kanon och en 88 mm luftvärnskulspruta installeras. Sjökontrollfartyg till 14 augusti 1941 med en besättning på 24 man.
  1942-07-15 Ommätt. Nytt tonnage 76/23.
  1954-10-28 Såld till Erik Gustaf Larsson, Njurunda (1/3), Bengt-Erik Winberg, Njurunda (1/3) och Fritz Gustaf Montelius, Sundsvall (1/3) för 4.300 SEK. Huvudredare Erik Gustaf Larsson. Ny hemort Sundsvall.
  1955-01-02 Såld till Järnhandels AB O. A. Blom, Stockholm för 2.500 SEK. Ny hemort Stockholm. Ångmaskinen och ångpannan tas ur och överbyggnaden tas bort.
  1957-04-24 Oscar Hallström, Överinspektör i Statens Fartygsinspektion, Sundsvalls distrikt, meddelar att fartyget är nedskrotat.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygsbolag
Tillbaka till Norra Kalmarsunds Ångbåtsrederibolag
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nora Ström
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.