Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå II
Tor VII 1926
Tor VII 1926
Foto: Axel Malmström. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-29 PN

* Nya Dagligt Allehanda 1885-09-15
* Svenska Dagbladet 1886-03-16
* Post- och Inrikes Tidningar 1886-03-24
* Aftonbladet 1886-04-27
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-13
* Svenska Dagbladet 1886-05-14 
* Aftonbladet 1890-01-08
* Nya Dagligt Allehanda 1890-01-08
* Svenska Dagbladet 1890-01-09
* Nya Dagligt Allehanda 1890-01-11
* Svenska Dagbladet 1890-01-13
* Aftonbladet 1891-06-22
* Dagens Nyheter 1891-06-23
* Dagens Nyheter 1894-08-15
* Svenska Dagbladet 1894-08-15
* Aftonbladet 1894-08-14
* Dagens Nyheter 1895-05-28
* Dagens Nyheter 1895-08-08
* Svenska Dagbladet 1895-08-08
* Aftonbladet 1896-08-05
* Dagens Nyheter 1896-08-05
* Svenska Dagbladet 1896-08-05
* Dagens Nyheter 1918-07-19
* Svenska Dagbladet 1918-08-01
* Dagens Nyheter 1924-10-21
* Dagens Nyheter 1929-07-30
* Dagens Nyheter 1929-07-31
* Svenska Dagbladet 1935-08-13
* Dagens Nyheter 1936-06-28
* Svenska Dagbladet 1936-06-28
* Svenska Dagbladet 1948-12-28
* Dagens Nyheter 1950-06-15


* Skärgårdsbåten 4/1975, S8-15
* Skärgårdsbåten 4/1976, S5
* Skärgårdsbåten 2/1995, S15
* Skärgårdsbåten 4/1995, S8, 16
* Skärgårdsbåten 1/1998, S26
* Skärgårdsbåten 3/1998, S30
* Skärgårdsbåten 4/1998, S33
* Skärgårdsbåten 2/2000, S31
* Skärgårdsbåten 3/2000, S30
* Skärgårdsbåten 3/2002, S11, 14
* Skärgårdsbåten 1/2009, S13
* Skärgårdsbåten 4/2009, S8-9
* Skärgårdsbåten 4/2012, S26-27

* Sveriges Skeppslista 1908, S108
* Sveriges Skeppslista 1910, S108
* Sveriges Skeppslista 1911, S106
* Sveriges Skeppslista 1913, S112
* Sveriges Skeppslista 1921, S116
* Sveriges Skeppslista 1929, S156
* Sveriges Skeppslista 1933, S158
* Sveriges Skeppslista 1939, S154
* Sveriges Skeppslista 1941, S148
* Sveriges Skeppslista 1943, S146
* Sveriges Skeppslista 1945, S148
* Sveriges Skeppslista 1947, S152
* Sveriges Skeppslista 1949, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S132
  Byggd 1886
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 375
  Registernr 1737
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDLG, senare SGXK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,12 meter 30,82 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,55 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 131/90 176/111
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886-03-12 Sjösatt.
  1886-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Östanå II till Ångfartygsbolaget Östanå, Östanå. Byggnadskostnad 59.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Linänäs - Östanå - Mörtsunda - Östra Lagnö - Vettersö - Vettershaga - Bergshamra.
  1890-01-08 Grundstöter vid Stora Asken norr om Ljusterö. Ingen läcka uppstår.
  1891-06-20 Vid färd på Västra Saxarfjärden på ingående mot Stockholm slår helt plötsligt en kanonkula ner precis bredvid fartyget. Kanonkulan kommer från en pågående målskjutning i närheten och har hamnat fel.
  1894-03 Ångfartygsbolaget Östanå ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Östanå, Östanå.
  1894-08-13 Grundstöter strax efter kl. 05.00 i tät dimma utanför Bergshamra vid färd mot Stockholm. Dras loss ca. 3 timmar senare av ångfartyget Östhammar.
  1895-05-25 Vid avfärd från Södra Blasieholmskajen i Stockholm råkar, på grund av den starka strömmen, ångfartyget Victoria köra mot aktern på Östanå II, som ligger förtöjd vid kajen. Flera trossar på Östanå II går sönder och landgången ramlar i vattnet. I restaurangen ramlar stora delar av porslinet i golvet och går sönder. Victoria får en skada på fören och flera passarerare chockas.
  1895-08-07 Grundstöter i Stegesund, norr om Vaxholm. I det smala sundet möter fartyget en kanonbåt vilket gör att man kommer ur kurs och fastnar. Kommer loss för egen maskin efter några timmar och kan fortsätta färden utan någon skada på fartyget.
  1896-08-04 Vid avgång från Karl XII:s torg, Stockholm strax efter kl. 13.00 kör fartyget in i sidan på ångslupen Prins Gustaf Adolf som kör in framför Östanå II. Gustaf Adolf som trafikerar traden Karl XII:s torg - Allmänna gränd, får en större skada midskepps och de väggfasta bänkarna lossnar och bryts sönder. Ångslupen går, efter olyckan, in till kaj och lämnar passagerarna och kör sedan till Djurgårdsvarvet för reparation medan Östanå II fortsätter färden utåt skärgården.
  1900-03-20 Ommätt. Nya mått 30,82 x 5,55 meter. Nytt tonnage 131/84.
  1908-06-27 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö och omdöpt till Tor III. Insatt på traden Stockholm (Nybroviken) - Kummelnäs - Tynningö - Värmdö.
  1910-07-07 Ommätt. Nytt tonnage 163/110.
  1918-07 Såld till Sundsvalls Transport AB, Sundsvall för 80.000 SEK.
  1918-08-04 Insatt i trafik på traden Sundsvall - Söråker.
  1920-09 Uthyrd till Kooperativa Trafikföreningen Framåt, Sundsvall.
  1921-05-14 Grundstöter på en sandbank vid Lövudden under pingstlördagen. Passagerarna evakueras till ångfartyget Timrå för att fortsätta sin färd. Fartyget dras av grundet av en av flottningsföreningens bogserbåtar och förs till Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall för reparation. Upplagd vid varvet efter reparationen.
  1924-07-19 Såld till AB Primrose, Stockholm för 22.000 SEK och inofficiellt omdöpt till "Drott". Upplagd först vid Essingevarvet, sedan vid Mälarvarvet för att senare flyttas till Ekensbergs varv, Stockholm.
  1926-06-01 Ommätt. Nytt tonnage 178/122.
  1926-01-07 Såld till civilingenjör Fredrik Evald Pira, Stockholm för 13.000 SEK.
  1926-01-07 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö för 13.000 SEK och omdöpt till Tor VII. Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm med en stor inglasad salong på övre däck samt ny inredning. Ny ångpanna, som tidigare suttit i ångbogseraren Oden, installeras.
  1926-06-04 Insatt i trafik efter ombyggnaden.
  1929-07-29 Kolliderar med ångfärjan Djurgården 5 utanför Kastellholmen i Stockholm. Tor VII, som är på väg från Stockholm mot Värmdö, kör på Djurgården 5 på styrbordssidan av fören. Båda fartygen kan efter några minuters uppehåll för kontroll av skadorna, fortsätta sin trafik.
  1935-08-12 Vid färd in mot Stockholm får fartyget en ångpanneläcka i höjd med Hasseludden och tappar manöverförmågan. Ångfartyget Tor III, som ligger strax efter, tar över passagerarna och Tor VII förs till varv för reparation. Åter i trafik dagen efter.
  1936-06-27 I höjd med Hasseludden vid färd från Stockholm mot Kummelnäs känner sig kapten C.J. Söderman illamående och lämnar över befälet till styrman. Vid ankomst till Kummelnäs ringer man efter ambulans men när denna kommer fram konstateras att kaptenen hade avlidit av en stroke.
  1947-06-29 Ommätt. Nytt tonnage 176/111.
  1948-12-30 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 20.000 SEK. Upplagd.
  1950 Uthyrd till Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, Nynäshamn. Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö.
  1951-08-22 Såld till Firma Ivar Thulin, Krylbo för 4.500 SEK.
  1951-08 Såld till direktör Birger Pettersson, Köping. Skrotning påbörjas. Överbyggnaden tas bort.
  1951-09-13 Såld till Sten A Olsson HB, Göteborg för 5.990 SEK.
  1954-03-09 Såld till firma Svensson & Hedberg, Norrtälje för 2.500 SEK.
  1954-04-24 Svensson & Hedberg meddelar att fartyget nu är nedskrotat.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Östanå
Tillbaka till Ångfartygs AB Östanå
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Sundsvalls Transport AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.