Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XV
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 261
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,30 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Carl XV till Skellefteå Ångslupsbolag, Abr Ruuth, Skellefteå. Byggnadskostnad 10.500 kr.
  1892-11 Såld till Hornavans Ångbåts- och Industri AB, Arjeplog för 5.000 kr. Transporteras på en kälke dragen av 14-20 hästar från landsvägen i Kåge till Avaviken. Resan, som är ca. 164 km, tar tre veckor och kostar 2.000 kr.
  1893-01-03 Anländer till Avaviken, Storavan.
  1893 Insatt i trafik på sjön Hornavan, traden Skeut - Bellsnäs - Kasker - Kallön - Bergnäsudden - Gullön - Ersnäs - Lilla Bäcknäs - Avaviken.
  1898 Ombyggd med större överbyggnad. Ny ångmaskin, av fabrikat Ursvikens Mekaniska Verkstad, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1923 Upplagd.
  1926 Uthyrd till Johan Arvid Hoffman och Arthur Teodor Hofman, Arjeplog.
  1935 Upplagd på Gustavsholms i Arjeplog.
  1941 Såld till Skelleftehamns Kol AB, Skelleftehamn. Fraktas från Arjeplog till Skellefteåhamn med lastbil. Ombyggd till vattenbåt.
  1943 Motoriserad med en Bolinder-Munktell råoljemotor, 30 hk, 22 kW.
Tillbaka till Hornavans Ångbåts- och Industri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.