Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XV
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 261
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,30 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Carl XV till Skellefteå Ångslupsbolag, Abr Ruuth, Skellefteå. Byggnadskostnad 10.500 kr.
  1892-11 Såld till Hornavans Ångbåts- och Industri AB, Arjeplog för 5.000 kr. Transporteras på en kälke dragen av 14-20 hästar från landsvägen i Kåge till Avaviken. Resan, som är ca. 164 km, tar tre veckor och kostar 2.000 kr.
  1893-01-03 Anländer till Avaviken, Storavan.
  1893 Insatt i trafik på sjön Hornavan, traden Skeut - Bellsnäs - Kasker - Kallön - Bergnäsudden - Gullön - Ersnäs - Lilla Bäcknäs - Avaviken.
  1898 Ombyggd med större överbyggnad. Ny ångmaskin, av fabrikat Ursvikens Mekaniska Verkstad, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1923 Upplagd.
  1926 Uthyrd till Johan Arvid Hoffman och Arthur Teodor Hofman, Arjeplog.
  1935 Upplagd på Gustavsholms i Arjeplog.
  1941 Såld till Skelleftehamns Kol AB, Skelleftehamn. Fraktas från Arjeplog till Skellefteåhamn med lastbil. Ombyggd till vattenbåt.
  1943 Motoriserad med en Bolinder-Munktell råoljemotor, 30 hk, 22 kW.
Tillbaka till Hornavans Ångbåts- och Industri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.