Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prins Gustaf
Prins Gustaf på Strömmen, Stockholm 1952-08-13
Prins Gustaf på Strömmen, Stockholm 1952-08-13
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåt till sommarböjet, 1965, S58, 61, 70, 146

* Skärgårdsbåten 2/1975, S5, 7-8
* Skärgårdsbåten 4/1976, S5-6, 12-13
* Skärgårdsbåten 4/1988, S12-13
* Skärgårdsbåten 4/1995, S26-27
* Skärgårdsbåten 1/1996, S10, 18-19, 27
* Skärgårdsbåten 4/1997, S30-35
* Skärgårdsbåten 3/2000, S24, 29
* Skärgårdsbåten 4/2000, S12-16, 20-21, 25-27
* Skärgårdsbåten 2/2001, S12-16
* Skärgårdsbåten 2/2002, S18-20
* Skärgårdsbåten 2/2004, S10-11
* Skärgårdsbåten 1/2005, S11-13, 18
* Skärgårdsbåten 2/2005, S6-7
* Skärgårdsbåten 3/2005, S22-23
* Skärgård 54/1997, S19-23
* Skärgård 79/2009, S24, 26

* Dagens Nyheter 1898-03-16
* Svenska Dagbladet 1898-03-17
* Dagens Nyheter 1898-03-21
* Svenska Dagbladet 1898-03-22
* Aftonbladet 1898-06-13
* Dagens Nyheter 1898-06-14
* Svenska Dagbladet 1898-06-14
* Aftonbladet 1898-06-16
* Dagens Nyheter 1898-06-17
* Svenska Dagbladet 1898-07-07
* Aftonbladet 1898-08-12
* Aftonbladet 1898-08-16
* Dagens Nyheter 1898-08-17
* Aftonbladet 1899-08-01
* Dagens Nyheter 1899-08-01
* Aftonbladet 1899-08-19
* Dagens Nyheter 1899-08-19
* Aftonbladet 1899-08-29
* Aftonbladet 1899-09-27
* Svenska Dagbladet 1899-10-06
* Aftonbladet 1900-05-07
* Aftonbladet 1901-05-06
* Dagens Nyheter 1905-12-18
* Svenska Dagbladet 1905-12-18
* Dagens Nyheter 1906-08-16
* Dagens Nyheter 1911-09-24
* Svenska Dagbladet 1911-09-24
* Svenska Dagbladet 1914-03-22
* Svenska Dagbladet 1914-03-24
* Svenska Dagbladet 1915-06-19
* Dagens Nyheter 1915-12-04
* Svenska Dagbladet 1915-12-04
* Dagens Nyheter 1924-07-01
* Svenska Dagbladet 1926-05-17
* Dagens Nyheter 1929-08-25
* Svenska Dagbladet 1929-08-25
* Dagens Nyheter 1929-08-26
* Svenska Dagbladet 1929-08-26
* Dagens Nyheter 1929-08-27
* Svenska Dagbladet 1943-07-29
* Svenska Dagbladet 1944-06-27
* Dagens Nyheter 1944-07-01
* Svenska Dagbladet 1950-07-23
* Svenska Dagbladet 1954-04-13
* Aftonbladet 1954-04-17
* Dagens Nyheter 1954-04-17
* Expressen 1954-04-17
* Svenska Dagbladet 1954-04-17
* Aftonbladet 1954-04-19
* Aftonbladet 1954-04-27
* Expressen 1954-04-27
* Dagens Nyheter 1954-04-28
* Svenska Dagbladet 1954-04-28
* Expressen 1954-06-01
* Svenska Dagbladet 1954-06-27
* Expressen 1954-06-30

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S194
* Sveriges Skeppslista 1908, S92
* Sveriges Skeppslista 1910, S92
* Sveriges Skeppslista 1911, S92
* Sveriges Skeppslista 1913, S96
* Sveriges Skeppslista 1915, S102
* Sveriges Skeppslista 1919, S100
* Sveriges Skeppslista 1921, S100
* Sveriges Skeppslista 1929, S132
* Sveriges Skeppslista 1933, S134
* Sveriges Skeppslista 1939, S128
* Sveriges Skeppslista 1941, S122
* Sveriges Skeppslista 1943, S122
* Sveriges Skeppslista 1945, S122
* Sveriges Skeppslista 1947, S126
* Sveriges Skeppslista 1949, S136
* Sveriges Skeppslista 1951, S110
* Sveriges Skeppslista 1953, S110
  Byggd 1898
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 409
  Registernr 3262
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JHTM, senare SFZO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,60 meter 30,60 meter
  Största bredd 5,78 meter 5,78 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 131/81 177/114
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 220 hk, 162 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 275 passagerare -
  Historik
  1897-12-22 Beställd. Namnet på fartyget bestäms till "Nya Utö".
  1898-04-20 Sjösatt.
  1898-06-14 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Prins Gustaf till grosshandlarna Ernst Wilhelm Lewin, Johan Andersson och C.J. Pettersson, Stockholm. Byggnadskostnad 80.000 SEK. Hemort Dalarö.
  1898-06-17 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Dalarö - Utö.
  1898-08 Elektrisk belysning i alla hytter samt en strålkastare installeras. Prins Gustaf blir den första av Stockholms skärgårdsbåtar som får denna nymodighet.
  1899-08-03 Såld till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm för 80.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Dalarö - Utö.
  1899-09-25 Flyttar till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Tenö - Vaxholm - Stegesund - Lindalssundet - Ljusterö - Ingmarsö - Husarö.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Lindalssundet - Ljusterö - Lådna - Äpplarö - Möja.
  1905-12-17 I höjd med Käppala, Lidingö ca. kl. 08.40 vid färd från Stockholm utåt skärgården upptäcks en läcka på ångpannan. Man avbryter färden och ångfartyget Vaxholm II, som befinner sig i närheten, bogserar Prins Gustaf in till Käppala. Bogseras senare till Finnboda slip för reparation. De ca. 150 passagerarna ombord får fortsätta sin färd med andra ångbåtar. Åter i trafik dagen efter.
  1907-03 Ny ångpanna installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1911-09-23 Kolliderar ca. kl. 20.00 med ångfartyget Gefle i Kodjupet norr om Vaxholm. Prins Gustaf, som är på väg mot Vaxholm, avvaktar före sundet på att Gefle ska passera. När Gefle passerar Prins Gustaf gör man en gir så att stäven träffar Prins Gustafs babordssida strax framför aktern. Prins Gustaf får en stor skada på aktern och en av damhytterna förstörs men kan tas sig för egen maskin till Vaxholm.
  1914-03-20 Flyttar till traden Stockholm (Nybroviken) - Ekholmen - Fridhem - Fagerudd - Dalarö - Ornö - Utö - Muskö.
  1914-05 Flyttar till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Lindalssundet - Ingmarsö - Husarö.
  1915-05 Flyttar till traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Lindalssundet - Nyvarp - Södra Ljusterö - Edö - Ingmarsö - Äpplarö - Nolvik.
  1915-12-03 Grundstöter ca. kl. 04.30 i tätt snöfall på en lerbank strax efter avgång från Nolvik, Ljusterö. Dras loss ca. kl. 13.00 av Transportbolagets bogserångare Frigga och kan därefter gå till Stockholm för egen maskin. Varken fartyget eller någon passagerare skadas vid incidenten.
  1921 Ombyggd. Akterdäcket byggs in.
  1924-06-28 Grundstöter på förmiddagen lätt vid Träskö. Tar sig loss för egen maskin och kan därefter fortsätta färden mot Stockholm.
  1926-05 Flyttar till traden Stockholm (Pontonbryggan) - Saltsjöbaden - Ingarö - Nämdö - Söderby - Nore (Runmarö). Tidig vår och sen höst, trafik i mellersta skärgården.
  1929-08-24 Grundstöter i tät regndimma ca. kl. 18.30 vid Rönnkläppens grund i Nämdöfjärden vid färd från Stockholm mot Nämdö med ca. 50 passagerare ombord. Olyckan inträffar när man ska gå in till Björkviks brygga på Ingarö. Kapten Morsing tar fel och går ca. 1,5 km förbi Björkvik och när han tror att de är vid bryggan går man istället på grund. Bogserbåten Yngve som passerar platsen med en tankpråm på släp, stannar och lyckas dra loss haveristen. Man kan sedan ta sig för egen maskin till Björkviks brygga där man för säkerhet skull stannar till morgonen efter då färden fortsätter mot Nämdö. Inga passagerare skadas vid incidenten och fartyget klarar sig utan skador.
  1933 Ombyggd vid Hammarbyverken. Får en matsal på övre däck och bryggdäcket förlängs föröver.
  1943-07-28 Grundstöter på förmiddagen på Sandsgrundet utanför Sands ångbåtsbrygga, Nämdö. Passagerarna evakueras och förs med andra båtar till Stavsnäs för vidare färd med buss till Stockholm. Dras loss efter några timmar och kan för egen maskin gå till Stockholm för undersökning. Incidenten inträffade på grund av en felmanöver.
  1944-06-26 När fartyget befinner sig vid Vishamn på Ingarö får man grus i kylvattenpumpen. Man stannar vid Vedhamn för rengöring och passagerarna flyttas över till ångslupen Konung Gustaf Wasa för färd till Saltsjöbaden. Ca. två timmar senare kan Prins Gustaf fortsätta sin färd.
  1944-06-30 Vid avfärd från Pontonbryggan vid Slussen i Stockholm backar fartyget ut innan landgången hade dragits in. En kvinna som står på landgången med två cyklar ramlar i vattnet. Man kastar i en lina till kvinnan och med hjälp av den tas hon ombord och kan fortsätta färden, nu i genomblöta kläder.
  1948 Degraderas till extrabåt. Trafikerar i huvudsak mellersta skärgården.
  1949 Ombyggd. Får nu ett sammanhängande däckshus på övre däck.
  1950-07-22 Kolliderar ca. kl. 14.00 med ångfartyget Storskär vid avgång från Nybrokajen i Stockholm. Storskär, som just avslutat en vändning, stöter ihop med Prins Gustaf som får en del skador ovanför vattenlinjen. Orsak till olyckan är att ångfartyget Norrtelje, som också lämnar Nybrokajen, går mellan de båda fartygen och skymmer sikten för skepparna. Storskär klarar sig utan skador medan Prins Gustaf går till varv för reparation.
  1954-04-15 Uthyrd till Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm. Trafik under påskhelgen på traden Årsta havsbad - Utö.
  1954-04-16 Grundstöter kraftigt på Finngrundet vid Västra Runmaren strax före kl. 08.00 på resa från Årsta havsbad mot Utö på långfredagen med ca. 50 passagerare ombord, av dessa många barn. Kraftig vind och snötjocka råder och man hinner uppfatta att man kommit ur kurs och slår back på maskintelegrafen men för sent. Man tar in vatten och fartyget får 45 graders styrbords slagsida. Fiskare och fjärdingsman från Utö kommer till undsättning och evakuerar passagerarna. Senare på dagen försöker rederiets andra båt Skraken dra loss haveristen, men slagsidan ökar då till närmare 90 grader.
  1954-06-29 Bärgas av bärgningsbolaget Neptun och förs in till Utö.
  1954-07 Skrotas vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.