Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Amiral von Platen
Östhammar I upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm 1923
Östhammar I upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm 1923
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 68
  Registernr 2375
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HGNJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,78 meter 37,67 meter
  Största bredd 6,46 meter 6,46 meter
  Djupgående - 2,40 meter
  Brt/Nrt 259/188 259/189
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Amiral von Platen till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 105.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1865-04-12 Såld (tillsammans med Stockholm, Thunberg och Götheborg) till ingenjör William Lindberg, Stockholm för 120.000 rdr. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1865-08 Såld till Nyländska Ångfartygsbolaget, Åbo, Finland för 55.000 rdr. Trafik på traden Helsingfors - Åbo - Stockholm.
  1866 Nyländska Ångfartygsbolaget byter namn till Sydfinska Kustångfartygsbolaget.
  1871-11 Såld till ett konsortium med Malmö Ångbåts-Bolag och Hallands Ångbåtsbolag som ägare. Omdöpt till Svanen. Trafik på traden Malmö - Köpenhamn - Lübeck.
  1872-06-15 Ombyggd vid Lindholmens varv, Göteborg. Förlängd till 37,65 meter. Ny ångpanna och ny ångmaskin. Ny överbyggnad och ny inredning.
  1876 Övertagen av Malmö Nya Ångbåts AB, Malmö.
  1895-11-22 Såld till Dampskibsselskabet Kalfsund, Köpenhamn för 15 000 kr. Används vid sillfiske i Kattegatt
  1900-04-11 Såld till Ångfartygs AB Östhammar, Östhammar och omdöpt till Östhammar I. Ombyggd. Ny inredning och ny ångpanna. Trafik på traden Söderhamn - Gävle - Kallerö - Öregrund - Östhammar - Stockholm.
  1903 Ny ångpanna installeras vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1911-11-28 Grundstöter mellan Hargshamn och Östhammar men får inga större skador.
  1923 Upplagd.
  1927-12-21 Såld till firma Tor Holmströms Metallaffär, Stockholm för 3000 SEK.
  1928-01-03 Såld till Handelsbolaget Petersen & Ahlbeck, Köpenhamn för skrotning.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
Tillbaka till Ångfartygs AB Östhammar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.