Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Olga
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S121
  Byggd 1872
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Emma Hilda
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,03 meter 14,05 meter
  Största bredd 3,26 meter 3,12 meter
  Djupgående - 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - 43 passagerare
  Historik
  1872 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Olga till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1878 Såld. Trafik på traden Göteborg - Lilla Edet.
  1890 Såld till Ljungkile Ångslupsbolag, Ljungkile och omdöpt till Kilen.
  1891 Såld till grosshandlare B. Jeppsson, Mörrum och omdöpt till Laxen. Används i samband med laxfisket i Mörrumsån.
  18? Såld till Ola Jönsson, Furustad. Trafik på Ivösjön.
  1903 Såld till Ifö Kaolin- och Chamottefabriks AB, Bromölla och omdöpt till Delfin. Trafik som pråmdragare och passagerarbåt på Ivösjön.
  1931 Såld till Albert Månsson, Villands Vånga.
  1944 Skrotad.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.