Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ljungan
Ljungan
Ljungan
Foto: Okänd. Från Lars Petterssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 2/1987, S23
* sveriges Skeppslista 1951, S94
  Byggd 1875
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 231
  Registernr 1524
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDBK, senare SGMW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,05 meter -
  Största bredd 4,68 meter -
  Djupgående 2,02 meter -
  Brt/Nrt 69/31 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ljungan till Njurunda Nya Ångbåts AB, Njurunda. Byggnadskostnad 47.700 kr. Trafik på traden Sundsvall - Njurunda.
  1913 Ny ångpanna och ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad på 100 hk, 73 kW, installeras i Härnösand.
  1927-01-03 Såld till befälhavaren Andres Walles och maskinisterna Hans Fredrik Holmberg och John Alfred Gren, Sundsvall för 16.000 kr efter att Njurunda Nya Ångbåts AB gått i likvidation. John Alfred Gren är huvudredare. Trafik i Sundsvall, traden Juniskären - Rödö - Tynderösundets västra inlopp.
  1931 Hans Fredrik Holmberg blir huvudredare.
  1935-01-19 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall för 9.000 kr. Stuvarbåt.
  1952-11-19 Ändrad till matsal.
  1954 Såld till AB Emil Bredenberg, Sundsvall för 1.500 kr. Nerskuren till pråm.
  1954-12-15 Såld till M V Siltavuori, Sundsvall.
  ? Såld till Rune Högström. Skrotad vid Rosenborgs slip.
Tillbaka till Njurunda Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.