Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1888
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 381
  Registernr 2504
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,69 meter -
  Största bredd 5,20 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 179/124 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 ihk -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 258 passagerare -
  Historik
  1888 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 6 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Byggkostnad 75.000 kr. Trafik på traderna Kalmar - Borgholm och Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn.
  1894 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1927 Såld till Mols AB, Aarhus, Danmark och omdöpt till Mols.
  1929 Såld till Lettland.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.