Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1888
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 381
  Registernr 2504
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,69 meter -
  Största bredd 5,20 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 179/124 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 ihk -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 258 passagerare -
  Historik
  1888 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 6 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Byggkostnad 75.000 kr. Trafik på traderna Kalmar - Borgholm och Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn.
  1894 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1927 Såld till Mols AB, Aarhus, Danmark och omdöpt till Mols.
  1929 Såld till Lettland.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.