Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Erik Ask
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1914
  Varv Kaldnes Patentslip & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge
  Varvsnummer 29
  Registernr 7098
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KFLR, senare SGZM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1973
  Längd öa 29,69 meter 29,44 meter
  Största bredd 6,38 meter 6,38 meter
  Djupgående 2,42 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 157/75 163/79
  Maskineri 1 x Kromhout råoljemotor -
  Effekt - 240 hk, 176 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1914-05 Levererad av Kaldnes Patentslip & Mekaniske Verksted som Erik Ask till Ejnar Stensrud, Skien, Norge.
  1915-10 Såld till A/S Transit (Anders Johnsen), Skien och omdöpt till Union V. Trafik på traden Telemaskskanalen - Skien - Porsgrunn - Kristiania (Oslo).
  1916-12 Såld till Ingolf Bjørnstad, Bergen.
  1918 Såld till Arendals Smelteverk, Ejdehavn och omdöpt till Storeng.
  1919 Såld till A/S Transit, Skien.
  1919 Såld till Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania (Oslo) och omdöpt till Idefjord. Fartyget blir NAL:s första mororfartyg.
  1921 Omdöpt till Lillefjord. Ny huvudmaskin, av fabrikat Lysekil, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1923-12 Såld till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna och omdöpt till Tuna.
  1925-05 Ombyggd till ångdrift. Ny huvudmaskin, av fabrikat AB Lindholmen, 150 hk, 110 kW, installeras vid Lindholmens varv, Göteborg. Maskinan är tillverkad 1897.
  1926-02-10 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1926-03-01 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskiltuna.
  1939 Eskilstuna Rederi AB byter namn till Rederi AB Erab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1939-07 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna.
  1946-04 Såld till Einar Lundgren, Göteborg för 57.000 kr.
  1946-11-18 Grundstöter och sjunker till åtta meters djup i Vänern vid Tjuvholmarna norr om Läckö lastad med cementsäckar. Besättningen räddas.
  1947 Vraket övertas av Försäkrings AB Fylgia.
  1947-02 Såld till John Sörman, Stockholm. Bärgningen inleds.
  1947-07-19 Bärgningen klar och fartyget förs till Karlstads varv, Karlstad för reparation och ombyggnad. Motoriserad med en 2-cyl, Skandiamotor, 210 hk, 154 kW.
  1948-04 Såld till Gösta Hörgren, Rederi AB Robur, Stockholm för 200.000 kr.
  1951-05 Såld till pr/Fritz Bergstedt, Sannäs för 149.700 kr.
  1955-06 Såld till pr/Anders Gerorg Karlsson, Sannäs.
  1956-11 Såld till pr/Helge Källsson, Lidköping för 165.000 kr.
  1961-06 Såld till pr/Marcus Edlund, Norrköping för 127.550 kr.
  1964-09 Såld till Ernst Gösta Johansson, Vadstena för 70.000 kr.
  1968 Ny huvudmaskin, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1976-02 Såld till Agnar Harald Johansson, Göteborg för 140.000 kr.
  1976 Såld till Ralf Ingemar Johansson, Göteborg för 200.000 kr.
  1977-05 Såld till Carlos Gumbs, St Maarten för 4.400 USD. Registreras i Limassol.
  1995 Stryks ur Lloyd's Register.
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.