|
Ångfartygs AB Valkyrian
|
 |
Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg startas 1888 av Carl Reuterfeldt, navigationslärare Carl Johan Carlsson, generalkonsul R Bersén, grosshandlare Edvard Skagerlind, grosshandlare F.W. Ericsson, grosshandlare Oscar Jonsson och handlare Anders Gustaf Friländer för trafik mellan Göteborg och Tjörn. Man beslutar på våren 1890 att sälja ångfartyget Valkyrian I och lägga ner rederiet. Som orsak anges den hårda konkurrensen med Marstrands Nya Ångfartygs AB. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|