Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ångfärje AB
Ångfärje AB, Stockholm startas 7 oktober 1896 av bland annat bankdirektör Per Lindell, löjtnant P. Möller och trafikchef Carl Larsson för att bedriva färjetrafik till Konst- & Industriutställningen på Djurgården 1897. Bolaget har trafiktillstånd på linjerna Nybroviken - Alkärret, Djurgården och Stadsgården - Alkärret. I november 1896 beställer man fyra färjor vid O.A. Brodins Varv i Gävle. Man beslutar vid en extra bolagsstämma den 16 augusti 1900 att försätta bolaget i likvidation. De två återstående färjorna säljs till Stockholms Ångslups AB för totalt 60.000 SEK.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Nybron 1 1897-1898
  Nybron 2 1897-1900
  Stadsgården 1 1897-1898
  Stadsgården 2 1897-1900
  Nybron 1 1898-1900
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.