Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Utö Sjötaxi AB
Utö Rederi AB
Utö Sjötaxi AB startas 1969 av Utöbon Jan Schröder. Samarbetar från 1979 med Waxholms Ångfartygs AB. Rederiet läggs ner 1991. Schröder startar Utö Rederi AB 1994. Börjar samarbeta med Waxholms Ångfartygs AB 2000. Tar helt över trafiken på traden Årsta havsbad - Utö fr.o.m. vintern 2002 då man av Waxholmsbolaget får tillgång till en vinterbåt. I november 2005 köper Gustaf Myrsten 91 % av rederiet från ägarna Jan Schröder och Tomas Tesch. Karl-Olof Jönsson kvarstår som ägare med 9 % av bolaget. Sedan 2010 är Gustaf Myrsten ensam ägare till Utö Rederi AB sedan Karl-Olof Jönssons andel köpts. Företaget förvärvas av Transdev Sverige AB den 1 juni 2019. Går 1 juni 2020 ihop med Blidösundsbolaget AB som övertar de fyra fartygen Mysing, Silverpilen, Skarpö och Utö Express. Gotska Sandön övertas av Sea You Rederiet AB.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Utö Sjötaxi 1969-1974
  Sophia Albertina II 1972-1974   Inhyrd
  Tjurö 1973-1978
  Mysing 1974-1979
  Mysing 1980-1989
  Strömskär 1982-1984
  Sadelöga 1984-1988
  Mysing 1989-1990
  Mysing 1994-2020
  Havsörnen 2000-2008
  Utö Express 2002-2020
  Skarpö 2002-2004   Drift och bemanning
  Waxholm II 2004-2015   Drift och bemanning
  Gotska Sandön 2005-2011
  Ramsö 2007-2007   Drift och bemanning
  Silverpilen 2008-2013   Inhyrd
  Silverpilen 2013-2020
  Gotska Sandön 2014-2020
  Korsön 2014-2016   Inhyrd
  Skarpö 2014-2020
  Waxholm I 2015-2016   Drift och bemanning
  Vindöga 2016-2020   Drift och bemanning
  Waxholm II 2016-2020   Drift och bemanning
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.