Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mysing
Laponia av Seskarö vid Bergnäsbron, Luleå 2012-08-04
Laponia av Seskarö vid Bergnäsbron, Luleå 2012-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1992, S23
  Byggd 1989
  Varv Hasse Westers mekaniska verkstad AB, Jordfall
  Varvsnummer 57
  Registernr 13914
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SMTQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,15 meter 29,65 meter
  Största bredd 6,01 meter 6,01 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt 99/ 145/58
  Maskineri - 2 x Volvo Penta TAMD 162
  Effekt 979 hk, 720 kW 1.100 hk, 809 kW
  Toppfart - 15 knop
  Kapacitet - 120 passagerare
  Historik
  1989-02 Levererad av Hasse Westers mekaniska verkstad AB som Mysing till Utö Sjötaxi AB, Utö.
  1989-02-27 Grundstöter i hög fart utanför Rörö i Göteborgs norra skärgård under leveransturen och får omfattande skador.
  1990 Ombyggd. Nytt tonnage 137/56
  1991 Såld till KB Karl Söderholm, Luleå för 2,75 milj SEK och omdöpt till Laponia av Seskarö. Trafik i Luleå och Haparanda skärgårdar.
  1992-03 Ombyggd vid Dockstavarvet AB. Förlängd 2,50 meter akterut, därmed erhålles ett akterdäck. Nytt tonnage 145/58.
  2001-06-15 Närsituation med torrlastfartyget Nordtrader vid fyren Vitfågelrännans bojpar på Brändöfjärden utanför Luleå. Väjningsskyldiga Laponia som är på kvällskryssning kommer in i farleden och noterar inte lastfartyget då det råder kraftig dimma. Lastfartyget är på utgående i farleden befinner sig på Laponias babordssida. I sista stund undviks kollision då man gör en kraftig babordsgir och passerar varandra styrbord mot styrbord på ca 10-20 meters avstånd. Visar sig senare i Sjöfartsverkets utredning att man inte bemanat fartyget enligt minimibemaningsbeslut, saknade utkik, inte framförde fartyget på rätt sida farleden och att man inte angav föreskriva ljudsignaler trots att det rådde nedsatt sikt.
  2004-05-01 Övertagen av Laponia Rederi AB, Luleå för 1,2 milj SEK. Fortsatt trafik i Luleå och Haparanda skärgårdar.
  2019-12-12 Omdöpt till Laponia.
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Laponia Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.