Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Veslestril
Gotska Sandön i Nynäshamn 2006-07-02
Gotska Sandön i Nynäshamn 2006-07-02
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* www.sr.se, WEB, 2007-10-07 PN
* Båtologen 4/2014, S258
* Skipet 1/2001, S47, 61
  Byggd 1981
  Varv A/S Fjellstrand Aluminium Yachts, Omastrand, Norge
  Varvsnummer 1533
  Registernr 15297
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8028462
  Signal LJMP, numera svensk signal SMXK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,91 meter 29,55 meter
  Största bredd 5,82 meter 6,22 meter
  Djupgående 2,41 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 100/58 111/58
  Maskineri 2 x MTU 8V396 TC62 2 x Scania DSI13
  Effekt 1.600 hk, 1.176 kW 1.100 hk, 808 kW
  Toppfart 25 knop 20 knop
  Kapacitet 96 passagerare 96 passagerare
  Historik
  1981-02-14 Levererad av A/S Fjellstrand Aluminium Yachts som Veslestril till Simon Møkster Rederi A/S, Stavanger, Norge. Norsk signal LJMP. Döpt av Simone Møkster.
  1981-05 Uthyrd till Hardanger Sunnhordalanske Dampskipselskap A/S, Bergen på traden Odda - Norheimsund.
  1981-09-18 Åter till Simon Møkster Rederi A/S, Stavanger.
  1982-05 Uthyrd till Hardanger Sunnhordalanske Dampskipselskap A/S, Bergen på traden Odda - Norheimsund.
  1982-10-27 Åter till Simon Møkster Rederi A/S, Stavanger.
  1984-07-02 Uthyrd till MK-Line, Malmö. Trafik på traden Malmö - Köpenhamn t.o.m. 15 september.
  1986-06-27 Insatt i trafik på traden Arendal - Oslo.
  1990-08-08 Uthyrd till Falggruten ANS, Stavanger. Trafik på traden Stavanger - Haugesund.
  1991 Trafik för Simon Møkster på traden Kristiansand - Lyngør.
  1992 Fjordtrafik i Stavangerområdet.
  2000-10-04 Såld till Sea You Rederiet AB, Slite (Gustaf Myrsten) för 3,1 milj NOK och omdöpt till Gotska Sandön. Trafik på traden Nynäshamn - Gotska Sandön - Fårösund.
  2005-10 Såld till Utö Rederi AB, Utö.
  2007-10-06 Grundstöter strax efter kl. 13.30 när man går på fel sida om en prick vid Nåttarö vid färd på traden Nynäshamn - Nåttarö - Rånö - Ålö. Fartyget, som vid tillfället ersätter Utö Express, skadar en propeller och ett roder och en del dieselolja läcker ut. De 14 passagerarna förs i land med mindre båtar och oljan saneras av KBV 287 från Oxelösund. Vid 19-tiden dras fartyget av grundet och bogseras in till Nynäshamn. Tas senare till Muskövarvet för reparation.
  2011-12-06 Såld till Sea You Rederiet AB, Saltsjöbaden. Fortsatt trafik på traden Nynäshamn - Gotska Sandön - Fårösund.
  2014-04-16 Såld till Utö Rederi AB, Utö.
  2016-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI13, 1.100 hk, 808 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av att folksamlingar på mer än 50 personer inte är tillåtna under coronapandemin.
  2020-06-08 Såld till Sea You Rederiet AB, Saltsjöbaden. Fortsatt trafik på traden Nynäshamn - Gotska Sandön - Fårösund.
Tillbaka till Sea You Rederiet AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.