Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ven
Korsön vid Östanå, Österåker 2020-07-16
Korsön vid Östanå, Österåker 2020-07-16
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1939
  Varv Öresundsvarvet AB, Landskrona
  Varvsnummer 61
  Registernr 8368
  Fartygstyp Bogserbåt, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGAR, numera SFE 3877
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,64 meter 23,97 meter
  Största bredd 6,21 meter 6,29 meter
  Djupgående 2,65 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 88/21 70/21
  Maskineri 1 x Atlas råoljemotor 1 x B&W Alpha
  Effekt 450 hk, 331 kW 500 hk, 367 kW
  Toppfart 11,5 knop 10 knop
  Kapacitet 187 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1939-07-11 Sjösatt.
  1939-08-05 Levererad av Öresundsvarvet AB som Ven till Landskrona stad, Landskrona. Hemort Landskrona. Kombinerat bogser- och passagerarfartyg. Byggnadskostnad 220.000 SEK. Trafik på traden Landskrona - Ven samt bogseringar i Landskrona hamn.
  1942 Maskinen ombyggd för att kunna gå på motorfotogen.
  1944 Maskinen ombyggd för att kunna gå på tjärolja.
  1962-09-15 Ombyggd till enbart passagerarfartyg. Fartyget får större passagerarutrymme. Antalet större fönster på långsidorna ökas från tre till fyra. Kostnad för ombyggnaden 700.000 SEK. Ommätt. Nya mått 22,54 x 6,21 x 3,00 meter. Tonnage 87/30.
  1963-06-03 Kolliderar med fartyget Nancy som ligger förtöjt vid Gustafsson & Söners Skeppsvarv, Landskrona. Tre passagerare skadas av glassplitter. Endast mindre materiella skador uppkommer.
  1971-01-01 Landskrona stad blir en del av Landskrona kommun, Landskrona.
  1973-08 Ombyggd vid Öresundsvarvet AB, Landskrona. Ny styrhytt. Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha, 500 hk, 367 kW, installeras.
  1982-01-31 Propellerhaveri. Reparationen kostar 194.372 SEK.
  1987-01-31 Får propellerhaveri kl 17.45 vid Pilhakens boj. Bärgas kl. 20.30 av Helsingborgs Bogserings AB:s bogserbåt Kullen till Landskrona. Reparationen kostar 153.000 SEK och bärgningen 42.600 SEK.
  1996 Överförd till Ven-Trafiken AB, Landskrona.
  2002-03 Såld till Lars Nordvall, Sandhamn för 0,55 milj SEK och omdöpt till Korsön. Ny hemort Sandhamn. Vintertrafik för Sandhamns Båttaxi AB på traden Stavsnäs - Runmarö - Sandhamn - Harö.
  2005-12 Ny hemort Harö.
  2008-04-21 Såld till Cascad Rederi AB, Runmarö. Ny hemort Runmarö.
  2010-02-27 Såld till Granströms Rederi AB, Ornö. Ny hemort Ornö.
  2014-05-08 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2014-06-14 Såld till Björn Degermalm, firma M/S Malmö Shipworks, Saltsjö-Boo. Ny hemort Stockholm. Uthyrd till Utö Rederi AB. Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö - Ålö.
  2016 Avtalet med Utö Rederi AB upphör.
  2017-12-06 Såld till Antrophia Rederi AB, Stockholm. Ombyggd vid Björnskog Service AB, Rindövarvet, Vaxholm. Nytt stävarrangemang för stävtillägg. Trafik i Stockholm södra skärgård för Waxholmsbolaget.
  2019-11-11 Överförd till båtregistret med signal SFE 3877.
  2020-06-22 Insatt i daglig trafik på traden Vaxholm - Östanå färjeläge - Siaröfortet fram till 16 augusti.
  2024 Trafik på traden Vaxholm - Kastellet.
Tillbaka till Landskrona stad
Tillbaka till Landskrona kommun
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
Tillbaka till Sandhamns Båttaxi AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Antrophia Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1730 fartyg, 998 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.