Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Linnea af Åstol
Sadelöga på Fjärdlångsfjärden 2005-07-21
Sadelöga på Fjärdlångsfjärden 2005-07-21
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 6/1990, S8
* Redaren 3/1992, S11-13
* Länspumpen 1/1992, S15
  Byggd 1931
  Varv J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö
  Varvsnummer -
  Registernr 7814
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFIK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,90 meter 17,94 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående - 2,90 meter
  Brt/Nrt 44/17 69/20
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta TMD 120A
  Effekt 100 hk, 73 kW 270 hk, 198 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 120 passagerare
  Historik
  1931 Levererad av J W Bergs Varv & Mekaniska Verkstad som Linnea af Åstol till Arvid Ludvig Andersson och Eskil Johansson, Åstol. Byggd som fiskebåt.
  1935-01 Arvid Ludvig Andersson, Åstol blir ensam ägare till båten.
  1938 Såld till pr/Karl August Wiberg, Donsö och omdöpt till Svenör.
  1951 Ombyggd.
  1954 Såld till Ragnar Gustafsson, Sydkoster. Ombyggd till passagerarfartyg vid Muréns varv, Strömstad och omdöpt till Kosterö. Ny huvudmaskin, av fabrikat Union tändkulemotor, 150 hk, 110 kW, installeras. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit i m/s Kosterfjorden. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  ? Nu huvudmaskin, av fabrikat BK Diesel, V8, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1965 Såld till AB Kostertrafik, Strömstad. Fortsatt trafik på traden Strömstad - Kosteröarna. Skrovet målas blått.
  1984 Såld till Utö Sjötaxi AB, Utö för 190.000 SEK och omdöpt till Sadelöga. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 120A, 270 hk, 198 kW, installeras.
  1988-05-04 Såld till Ulf Söderström, Dalarö Kustfart, Dalarö för 350.000 SEK. Trafik på traden Dalarö - Ornö - Fjärdlång - Huvudskär.
  2005-07 Såld till Gustav Modig, Dalarö. Fortsatt trafik på traden Dalarö - Ornö - Fjärdlång - Huvudskär.
  2005-11-27 Avgår från Dalarö mot Riga, Lettland där fartyget ska tas upp på slip och renoveras. På grund av dåligt väder tvingas man återvända till Dalarö.
  2006-04-24 Avgår åter från Dalarö för färd mot renoveringen i Riga, Lettland.
  2006-04-25 Ankommer till Roja utanför Riga. Färden från Dalarö har tagit 26,5 timmar.
  2006-05 Inspekteras i Riga av Sjöfartsinspektionen som anser att skrovet inte är i sjödugligt.
  2006 Sjunker vid uppläggningsplatsen i Riga. Kondemneras.
  2008-01-15 Intyg utfärdas om att fartyget numera räknas som vrak.
  2008-01-17 Avregistreras från Skeppsregistret.
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Dalarö Kustfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.