Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Centralfärjan 2
Stockholms Ström 1 på Långholmsfjärden, Vaxholm 2015-05-29
Stockholms Ström 1 på Långholmsfjärden, Vaxholm 2015-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 297
  Registernr 9083
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEOM
  Systerfartyg Centralfärjan 1
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,31 meter 17,26 meter
  Största bredd 4,22 meter 4,40 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - 45/13
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Ford 2704
  Effekt 30 hk, 22 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 80 passagerare 105 passagerare
  Historik
  1902-04-16 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Centralfärjan 2 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum.
  1935 Trafiken på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum upphör efter att militären lagt ut en pontonbro mellan Skeppsbron och Kungsträdgården.
  1937-03 Ombyggd vid Stockholms Ångslups AB:s varv, Stockholm. Ingången på långsidornas mitt tas bort. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Atlas, 45 hk, 33 kW. Dieselelektriskt maskineri. Motorn driver en Asea-generator som ger elkraft till propellern samt färjans elektriska ljus.
  1938-08 Trafik på traden Tegelviken - Allmäna gränd.
  1939-08-30 Får stopp i maskin på Riddarfjärden vid färd från Varvsgatan mot Norr Mälarstrand med fem passagerare ombord. Kaptenen försöker med hjälp av en åra få in färjan till kajen, men efter ca. en timme kommer en privatperson till undsättning och bogserar färjan in till Norr Mälarstrand med sin fritidsbåt.
  1947 Ombyggd vid Stockholms Ångslups AB:s varv, Stockholm. Förlängd med 3.75 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta-Hesselman FBH6R råoljemotor, 55 hk, 40 kW, installeras. Nya mått 17,06 x 4,20 meter. Tonnage 58/38.
  1954-08-03 Vid ankomst till Allmänna gränd får man inte i backen utan kör med full fart in i kajen. De flesta passagerarna ramlar omkull och några är nära att hamna mellan färjan och kajen. Åtta personer skadas men inte så allvarligt att de behöver föras till sjukhus. 15 personer får sina kläder förstörda.
  1965 Ommätt. Mått 17,20 x 4,20 x 1,80 meter. Tonnage 24/11.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis D445, 55 hk, 40 kW, installeras.
  1969 Genomgår en grundlig ombyggnad efter att ha dömts ut i februari. Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 80.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 49.543 SEK.
  1974-09 Upplagd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1977-02 Såld till HB Olofssons & Sandströms Transport, Norrbyn och omdöpt till Träpatronen. Ny hemort Norrbyn. Trafik på traden Norrbyn - Norrbyskär, Umeå.
  1984 Ommätt. Mått 17,26 x 4,20 x 1,80 meter. Tonnage 24/11.
  1985-11 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 50.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström. Ny hemort Stockholm.
  1986-05 Såld till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB, Stockholm för 165.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström 1. Renoveras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 2704, 70 hk, 51 kW, installeras.
  1990-05-18 Grundstöter vid 19.30-tiden i Edsviken strax norr om Stocksundsbron under en chartertur till Ulriksdals Värdshus med 85 passagerare ombord. Assisteras av polis och räddningstjänst som transporterar gästerna de 800 meter som återstår till värdshuset. Ingen kommer till skada och fartyget tar sig loss själv. Det nyupptäckta grundet rapporteras in till Sjöfartsverket.
  1995 Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB byter namn till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till HB Olofssons & Sandströms Transport
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.